Freedom Call Live In Hellvetia

Steamhammer / SPV

Freedom Call

Op 23 mei is het live album, getiteld ‘Live In Hellvetia’ van de Duitse power metal-band Freedom Call uitgekomen via Steamhammer / SPV. De band werd opgericht in 1998 door zanger Chris Bay en drummer Daniel Zimmermann. Het debuut ‘Stairway to Fairyland’ verscheen in 1999, en inmiddels heeft de band zes volwaardige studio albums afgeleverd. Door de jaren heen heeft de band diversen line-up wisselingen gekend, zo vertrok mede oprichter Zimmermann naar Gamma Ray en vertrok gitarist Sascha Gerstner naar Helloween. Het laatste album van de band, getiteld ‘Legend of the Shadowking’ stamt uit 2010,

Wat betreft het nieuwe live album, deze bestaat uit twee cd’s met daarop een twintigtal nummers die werden opgenomen op 29 december 2010 in Pratteln, Zwitserland in de legendarische Z7 club. Het optreden wordt afgetrapt met het van het debuut album afkomstige “We Are one”. De setlist bestaat verder uit de grootste succesnummers zoals “Queen Of My World”, “Hunting High And Low” en de bandhyme “Freedom Call”. Deze songs worden dan ook grotendeels luidkeels meegezongen door het publiek. Verder bevat de setlist een zestal nieuwere songs van het uit 2010 stammende ‘Legend of the Shadowking’. Wat we verder voorgeschoteld krijgen is meezingbare happy metal, voorzien van snelle gitaarriffs, vette dubbele bass partijen en melodieus gitaarwerk. De hoge zang en vooral het snellere werk doen me echter nogal eens denken aan landgenoten zoals Edguy, Helloween en Gamma Ray. Jammer genoeg is het Duitse accent van zanger Chris Bay goed waarneembaar en klinkt hij niet altijd even zuiver. De band weet echter een prima optreden neer te zetten, vooral de interactie van Chris met het publiek is prima. Dit ondanks dat de vaart er een aantal keren behoorlijk wordt uitgehaald door onder meer een drumsolo en enkele rustige passages halverwege de set. Tegen het einde van de set weet de band gelukkig nog even te vlammen. Het optreden wordt vervolgens afgesloten met “Hymn To The Brave”, afkomstig van het uit 1999 stammende debuut “Stairway to Fairyland”.

Al met al weet de band een degelijk live album af te leveren. Echter is dit wel een album dat alleen voor de fans van de band geschikt is. Ik denk dan ook dat de band met deze release in Nederland geen nieuwe fans weet aan te spreken. Naast deze live cd zal er ook nog een dubbel DVD verschijnen, waarop de complete show is te zien, voorzien van 5.1. Dolby geluid. Deze DVD zal tevens enkele bonus opnames bevatten met vele extra’s van zo’n negentig minuten.

Disc 1:

01. We Are one
02. United Alliance