Fastway Eat Dog Eat

Steamhammer / SPV

Fastway

De hardrock / heavy metal band Fastway werd in 1983 opgericht door voormalig Motörhead gitarist ‘Fast’ Eddie Clarke en UFO bassist Pete Way. Het debuut ‘Fastway’ verschijnt in 1983, waarbij de band onder meer wordt bijgestaan door zanger Dave King (Flogging Molly). In de beginjaren van de band worden een aantal albums uitgebracht en tourt de band onder andere in het voorprogramma van acts als Scorpions, Rush en AC/DC door America en Europa. Eind jaren tachtig houd de band echter op te bestaan, totdat de heer Clarke eind 2010 terugkeert naar de studio. Inmiddels heeft de band een nieuw album opgenomen, dat de titel ‘Eat Dog Eat’ heeft meegekregen en dat op 14 november via SPV / Steamhammer Records is uitgekomen.

‘Eat Dog Eat’ is het eerste album in twintig jaar dat geheel uit nieuw materiaal bestaat. Door de jaren heen kende de band al velen line-up wisselingen. Zo is het is voormalig Little Angels zanger Toby Jepson die de zangpartijen voor zijn rekening neemt. De band wordt aangevuld met drummer Matt Eldrige. Zoals wel te verwachten bestaat het album uit een tiental ongecompliceerde rock songs en voorzien van degelijke riffs van de heer Clarke. Zo gaat het album van start met “Deliver Me”, een prima rock song overgoten met een jaren zeventig sausje voorzien van bluesy gitaarwerk. Tijdens ”Fade Out” gaat het tempo wat omhoog, waarbij de heer Clarke de song voorziet van prima gitaarwerk en waarbij Toby Jepson bewijst een prima zanger te zijn. Ook de volgende songs liggen in hetzelfde straatje, waarbij nummers als “Loving Fool” en “Sick As A Dog” tot de betere songs gerekend kunnen worden. “Dead And Gone” is een gevoelige semiballad, waarbij de heer Toby Jepson de hoofdrol vervult. Verder bevat het album natuurlijk spetterend gitaarwerk, luister bijvoorbeeld maar eens naar “Love I Need”.

Al met al heeft Fastway een degelijk hardrock album uitgebracht dat goed in het gehoor ligt en dat is opgenomen zonder al te veel franjes. Tevens straalt het spelplezier van de songs af. Gewoon inpluggen en spelen is dan ook het advies van de band. Verder valt er eigenlijk niet veel te schrijven over deze release, fans van eenvoudige rock geven de band van de inmiddels 61-jarige gitarist dan ook zeker eens een kans.

01. Deliver Me
02. Fade Out
03. Leave The Light On