Eufobia Cup Of Mud

Wizard LTD.

Eufobia

‘Cup Of Mud’ is het tweede album van het Bulgaarse Eufobia en is daarmee de opvolger van het uit 2010 stammende ‘Insemination’. De band naam schijnt uit het oude Grieks af te stammen wat letterlijk “fear of good” (angst voor de goede) betekent. Verder toerde de band in 2008 en 2010 met onder andere Onslaught, Suicidal Angels,  Parricide en Abusiveness door Europa. Zelf omschrijft de band dat hun muziek dicht tegen de death ’n’ roll aanleunt en ik kan ze daar geen ongelijk in geven.

Het album gaat van start met een rustig intro in de vorm van “Violin” waarop de band uit de startblikken schiet met het stevige “Maligna”. Wat meteen opvalt zijn de vette baslijnen die er wel heel erg dik bovenop liggen. De grooves komen daardoor erg goed naar voren, maar ook het gitaarwerk mag er zijn. Wat mij echter wat minder aanstaat is het drumwerk van Blago want tijdens de snelle stukken lijkt het wel of hij het niet helemaal bij kan houden. Verder bevatten de song de nodige dosis melodie en groovende partijen. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het beginstuk van “Laid To Rest” of het dreigende “Believer”. Wat betreft de zangpartijen, deze variëren van brute grunts tot enigszins krijsende zang en bijna gesproken stukken. Na een klein half uur wordt het album vervolgens afgesloten met het instrumentale “Violin”.

Met ‘Cup Of Mud’ heeft de band uit Bulgarije geen slecht album afgeleverd, echter of men hiermee de rest van Europa zal gaan veroveren betwijfel ik. Daarvoor moet er aan de nummers nog teveel gebeuren zoals het schrijven van pakkende songs zonder van de hak op de tak te springen. Verder is de productie ook nog niet echt optimaal te noemen want de band heeft echt wel enige kwaliteiten. Al met al klokt het album net iets meer dan dertig minuten, en dat is voor een volwaardig album toch wel wat aan de korte kant. Daarentegen bevat het album naast de reguliere songs nog wel twee extra videoclips.

01. Violin

02. Maligna

03. Laid To Rest