Encoffination O' Hell, Shine In Thy Withed Sepulchres

Selfmadegod Records

Encoffination

Het tweede album, getiteld ‘O' Hell, Shine In Thy Withed Sepulchres’ van het Amerikaanse Encoffination is op 15 november uitgekomen via Selfmadegod Records en is daarmee de opvolger van het uit 2010 stammende ‘Ritual Ascension Beyond Flesh’. De band is in 2009 opgericht en bestaat uit zanger, gitarist Ghoat (Festered) en drummer Elektrokutioner (Decrepitaph, Festered, Tombstones).

Wat de band ons op deze tweede langspeler voorschotelt ligt in het verlengde van het debuut. Langzame, zware doom/death voorzien van diepe, donkere grommende vocalen, laag gestemde riffs, donderende drumpartijen met hier en daar wat duistere intro’s waardoor er een dodelijk sfeertje ontstaat. Het geheel doet me dan ook denken aan ouderwetse black metal, maar dan wel in een laag tempo. Gelukkig gaat het tempo zo nu en dan nog wel iets omhoog, zoals tijdens “Rites Of Ceremonial Embalm'ment”, of halverwege “Elegant In Their Funebrial Cloaks, Arisen” maar echt snel wordt het nooit. Verder zijn er hier en daar wat intro’s in de vorm van kerkklokken en kerkzang aan de songs toegevoegd, om de duistere sfeer wat aan te dikken. Het probleem met ‘O' Hell, Shine In Thy Withed Sepulchres’ is echter dat er te weinig afwisseling zit in de songs door het gebrek aan gitaarsolo’s en de monotone riffs.

Met ‘O' Hell, Shine In Thy Withed Sepulchres’ weet Encoffination een duister en donker album af te leveren. Wat betreft de productie, deze is wat onder de maat, het album klinkt dan ook als een slechte oefenruimte tape maar dit zal de band ongetwijfeld zo bedoeld hebben.

01. Sacrum Profanum Processionali
02. Rites Of Ceremonial Embalm'ment
03. Ritual Until Blood