Earth Crisis Neutralize The Threat

Earth Crisis

De in 1991 opgerichte hardcore band Earth Crises was in de jaren negentig een van de bepalende bands in de scene. Mede door hun levensovertuiging en hun steun aan dierenrechtenactivisme en hun sociale en politiek getinte teksten, wist de band een behoorlijke fanbase op te bouwen. Albums als ‘All Out War’ (1992) en ‘Gomorrah’s Season Ends’ (1996) deden het dan ook behoorlijk goed, tot de band in 2001 uit elkaar viel. In 2007 kwam de band echter weer bij elkaar en dat leidde in 2009 zelfs tot de release van het album ‘To The Death’.

Het inmiddels zevende album, getiteld ‘Neutralize The Threat’ van de band ligt alweer enkele weken in de winkels en is voorzien van een tiental energieke tracks. Het album gaat van start met het stevige “Raise”, de song is voorzien van groovende riffs, strak drumwerk en de rauwe, zangpartijen van Karl Buechner, die de longen uit zijn lijf lijkt te schreeuwen. Het volgende “Neutralize The Threat” is een up-tempo track voorzien van felle riffs. Ook tijdens de volgende songs lijkt de band nog lang niet klaar te zijn met de hedendaagse politiek, want de band komt venijniger en bozer over dan op voorgaande album. Verder is de band ook wat meer de metal richting opgegaan, dit is iets dat op ‘To The Death’ al goed merkbaar was. Vooral het gitaargeluid en de krachtige drumpartijen dragen hier aan bij, luister bijvoorbeeld maar eens naar een nummer als “Counterstrike” of het krachtige “The Eradicators”. Het album wordt afgesloten met het zware “Raze”, waarbij de band wat gas terugneemt maar dat maakt het zeker geen mindere song.

Al met al heeft de band een prima album afgeleverd dat de fans van de band zeker zal kunnen bekoren zonder al te veel verrassingen. Het album duurt echter slechts een klein half uur, wat mij betreft wat aan de korte kant maar dit is wel vaker het geval in de hardcore scene. Wat betreft de productie van het album, hier valt weinig op aan te merken.

01. Raise

02. Neutralize The Threat

03. Total War