Dreamshade What Silence Hides

Spinefarm Records

Dreamshade

Als ik aan melodieuze deathmetal denk is Zwitserland niet het eerste land dat in mijn gedachten op komt, echter met de release van ‘What Silence Hides’ van Dreamshade zal daar verandering in komen. Dit Zwitserse gezelschap heeft namelijk een zeer degelijk debuut weten af te leveren waar menige band uit Scandinavië jaloers op zou worden. De band werd in 2006 opgericht en in 2008 bracht de band in eigen beheer de EP ‘The Edge Of Reality’ waarmee de band een deal wist binnen te halen bij het Finse Spinefarm Records.

Het album gaat van start met het titelnummer “What Silence Hides”. De song wordt gekenmerkt door melodieus gitaarwerk, sferische keyboardpartijen en krachtige zangpartijen van zanger Iko. Ook de volgende songs liggen goed in het gehoor en zijn voorzien van een hoog tempo. Luister maar een naar het sterke “As Serenity Falls”, of het melodieuze “Wide Awake”. Tijdens “Miles Away“ bewijst zanger Iko ook nog eens over een zeer diepe, donkere grunt te beschikken waar menig death metal zanger niet aan kan tippen. Ook de rest van de songs liggen eigenlijk in het melodieuze death metal straatje, waarbij het band geluid een beetje valt te vergelijken als en kruising tussen Children Of Bodom en Dark Tranquility. Het zijn echter de wat langzamere songs zoals “DeGeneration”die mij wel kunnen bekoren. Wat verder een groot pluspunt is zijn de afwisselende zangpartijen, en dan met name de lage grunts van zanger Iko maar ook instrumentaal zitten de songs knap in elkaar. De snelle ritmes, de uitstekende keyboardpartijen en de krachtige riffs zorgen voor een degelijk geheel.

Al met al weet de band met ‘What Silence Hides’ een prima debuutalbum af te leveren, waarbij je bijna zou denken dat deze band niet uit Zwitserland zou komen maar ergens uit Zweden of Finland. Het album werd overigens door Fredrik Nordström gemixt waardoor het geheel een erg vet geluid heeft meegekregen. Fans van melodieuze deathmetal zoals eerder genoemde bands als Children Of Bodom en Dark Tranquility moeten deze band zeker eens een kans geven, maar heb nog even geduld want het album zal pas op 27 januari uitkomen.

01. What Silence Hides
02. As Serenity Falls
03. Revive In Me