Djerv Djerv

Indie Recordings

Djerv

Het gelijknamige debuutalbum van de uit Noorwegen afkomstige band Djerv is enkele weken gelden via Indie Recordings uitgekomen. De band is opgericht door voormalig Animal Alpha zangeres Agnete Kjølsrud die tevens te horen was op het Dimmu Borgir album ‘Abrahadabra’. De band bestaat verder uit drummer Erlend Gjerde (Wardruna) en gitarist Stian Kårstad (Trelldom).

Het geluid van de band moet gezocht worden in een combinatie van de stevige rock en rauwe metal. De nummers op het album zijn chaotisch, agressief, eigenzinnig, energiek en op veel momenten ook zeer catchy. Luister bijvoorbeeld maar eens naar opener “Madman”, of het uptempo “The Bowling Pin”. Verder bevat het album de nodige groove en enkele snelle riffs van gitarist Stian Kårstad. De zangpartijen van Agnete zijn soms pittig en schreeuwerig en op het andere moment klinken ze weer clean en emotioneel zoals goed waarneembaar is tijdens het groovende “Ladder To The Moon” of het donkere “Abmuse””. Het energieke en powervolle “Blind The Heat” is vervolgens een mooi voorbeeld van de eigenaardigheden die sommige songs bevatten waarbij ik qua zang zo nu en dan wel eens aan het oudere werk van Guano Apes moet denken. Het afsluitende “Immortal” is vervolgens een duistere song, voorzien van duistere riffs, catchy gitaarwerk en de inmiddels herkenbare zangpartijen van Agnete.

Al met al weet Djerv een prima debuutalbum af te leveren waarbij de hoofdrol is weggelegd voor zangeres Agnete Kjølsrud. De productie is prima te noemen maar dat kan ook niet anders engineer Daniel Bergstrand (In Flames, Meshuggah) achter de knoppen. Het album werd gemixt door Matt Hyde (Slayer, No Doubt, Monster Magnet). Wat betreft verdere vergelijkingen, ik zou het niet weten maar fans van bands als Garbage, Faith No More en Guano Apes moeten deze release zeker eens een kans geven.

Tracklisting:
01. Madman
02. The Bowling Pin