Devin Townsend Project Ghost

InsideOut Music

Devin Townsend Project

Mei 2009 verscheen het soloalbum ‘Ki’ van de Canadees Devin Townsend onder de noemer Devin Townsend Project. ‘Ki’ was het eerste album in de serie van vier albums die kort na elkaar zouden verschijnen. Het eerste album werd dan ook al snel opgevolgd door ‘Addicted’, dat datzelfde jaar nog verscheen. Echter omdat Devin in 2010 het grootste deel van het jaar op tour was zijn de laatste twee releases vooruitgeschoven naar 2011. Het vierde deel van deze serie heeft de titel ‘Ghost’ meegekregen en zal op 20 juni uitkomen net zoals deel drie waarvan je de review hier kunt lezen.

Devin kennen we natuurlijk als frontman van zijn band Strapping Young Lad en de vele soloprojecten die de beste man al op zijn naam heeft staan. Echter met het schrijven van vier complete albums heeft Devin een nieuwe stap gemaakt in zijn carrière. De vier albums verschillen elk van karakter, thema en is ook de bandsamenstelling per album verschillend. Verder was er de toezegging van de heer Townsend dat de albums qua hardheid per album zouden verschillen. ‘Ki’ zou rustig beginnen en de hardheid zou dan per album oplopen. Echter na het beluisteren van het vierde, en tevens laatste album kunnen we stellen dat ‘Ghost’ het meest rustige album van de vier is geworden. Wat we voorgeschoteld krijgen is een mix van New Age en Ambient waarbij het merendeel uit sfeervolle, akoestische gitaarpartijen bestaat. Het geheel wordt daarbij aangevuld door met rustgevende, zachte zangpartijen en sfeerverhogende geluiden zoals vogelgeluiden en kabbelende bergbeekjes,. Een instrument waar dan ook veelvuldig gebruik van wordt gemaakt is de dwarsfluit zoals tijdens een nummer als “Monsoon”,of het ruim negen minuten durende “Texada”. Maar luister bijvoorbeeld ook eens naar ‘’Blackberry” waarbij de song van start gaat met een soort van krekelgeluiden, of het rustgevende, instrumentale “Heart Baby”. De songs op ‘Ghost’ zijn dan ook stuk voor stuk sfeervolle tracks, waarbij het Devin Townsend geluid zeer aanwezig en herkenbaar is.

Wat betreft de hardheid van dit album, dat is ver te zoeken want de muziek op dit album is voorzien van de nodige sfeer en mystiek. Met “Ghost” heeft Devin Townsend zichzelf opnieuw teruggevonden als songwriter, maar bovenal als mens. Fans van het bikkelharde geweld van Strapping Young Lad zullen met deze release dan ook een harde dobber hebben. Misschien was het dit wel dat Devin bedoelde in 2009. Echter na een aantal keren het album aandachtig beluisterd te hebben kan ik toch concluderen dat de heer Townsend met deze release een degelijk album heeft weten af te leveren dat zeer zeker moet groeien. ‘Ghost’ is dan ook een prachtige afsluiter van het vierluik dat Devin in drie jaar tijd in elkaar heeft weten te zetten, klasse!

01. Fly

02. Heart Baby

03. Feather