Devin Townsend Project Deconstruction

InsideOut Music

Devin Townsend Project

Mei 2009 verscheen het soloalbum ‘Ki’ van de Canadees Devin Townsend onder de noemer Devin Townsend Project. ‘Ki’ was het eerste album in de serie van vier albums die kort na elkaar zouden verschijnen. Het eerste album werd dan ook al snel opgevolgd door ‘Addicted’, dat datzelfde jaar nog verscheen. Echter omdat Devin in 2010 het grootste deel van het jaar op tour was zijn de laatste twee releases vooruitgeschoven naar 2011. Het derde deel van deze serie heeft de titel ‘Deconstruction’ meegekregen en zal op 20 juni uitkomen net zoals het laatste deel waarvan je de review hier kunt lezen.

Dit derde deel van het vierluik werd grotendeels door Devin zelf geschreven, geproduceerd en ingespeeld waarbij hij de hulp inschakelde van enkele gastmuzikanten. Zo staan er op het album onder meer bijdragen van artiesten zoals Greg Puciato van The Dillinger Escape Plan, Floor Jansen, Thomas Giles Rogers van Between the Buried and Me, Ihsahn, Mikael Åkerfeldt van Opeth, Joe Duplantier van Gojira, Paul Masvida van Cynic en Oderus Urungus van Gwar. Verder werd ‘Deconstruction’ in samenwerking met Devin gemixt door Jens Bogren en bevat het album tevens gastbijdragen van het City of Prague Philharmonic Orchestra.

Na het beluisteren van de twee laatste delen van het vierluik kunnen we concluderen dat ‘Deconstruction’ het meest harde album van de vier is geworden. Verwacht echter geen album zoals Strapping Young Lad, maar een mix van Devin’s voorgaande werk voorzien van ingetogen gitaarpartijen, uptempo riffs, krachtig drumwerk en orchestrale passages, gemixt tot een chaotische geheel. Opener “Praise The Lowered”, begint nogal rustig en ingetogen, het eerste deel van deze song ligt dan ook in straatje van voorgangers ‘Ki’ en ‘Ghost’. Echter na een minuut of 3 zwelt het geweld aan tot een massief geheel. Ook tijdens het volgende “Stand” wordt de spanning zorgvuldig opgebouwd. Na een minuut of drie a vier barst het dan ook pas echt los waarbij drumpartijen steeds sterker op komen zetten, en ook de riffs worden harder en sneller waarbij het geheel wordt ondersteund door enkele krachtige grunts. Tijdens het relatief korte “Juular” gaat de snelheid pas echt omhoog. Het ruim tien minuten durende “Planet Of The Apes” is vervolgens een song die voorzien is van snelle riffs, blastbeats, vele tempowisselingen, dit alles samengesmolten tot een chaotische geheel. Tevens bevat de song overeenkomsten met Devin’s voorgaande werk uit zijn vele projecten van Strapping Young Lad, Ocean Machine tot en met Terria en Ziltoid The Omniscient. ”Sumeria” is een vrij orkestrale song, voorzien van opera achtige zang ondersteund door krachtige riffs en snelle drumpartijen. Het volgende nummer, “The Mighty Masturbator” is met ruim zestien minuten het langste nummer van het album. De song is voorzien van vele lagen, verschillende stijlen, invloeden en tempowisselingen, waardoor het geheel nogal chaotisch en hectisch aandoet. Devin weet de spanning tijdens deze song dan ook goed op te bouwen tot een perfect geheel. Tijdens “Pandemic” worden vervolgens alle snelheidsrecords gebroken, waarbij een hoofdrol is weggelegd voor Floor Jansen. Het titelnummer “Deconstruction” is opnieuw een lange, chaotische song waarbij vele lagen op elkaar gestapeld zijn ook het uitstekende drumwerk van Dirk Verbeuren genoemd mag worden. Tijdens het afsluitende “Poltergeist” word het gaspedaal nog eenmaal diep ingetrapt, waarbij de song heerlijk rauw overkomt.

Al met al heeft Devin met ‘Deconstruction’ een meesterwerkje afgeleverd. Het album staat vol met zeer sterke songs, voorzien van vele lagen en verschillenden stijlen. Het valt dan ook niet mee om een recensie van dit schijfje op papier te krijgen. Wat mij betreft laat ik het hier dan ook bij, want de fans van het zwaardere werk van Devin weten al genoeg en moeten deze release dan ook zeker gaan beluisteren.

01. Praise The Lowered (featuring Paul Kuhr of Novembers Doom)

02. Stand (featuring Mikael Akerfeldt)

03. Juular (featuring Ihsahn, ex-Emperor)