DevilDriver Beast

Roadrunner Records

DevilDriver

Het Amerikaanse DevilDriver werd in 2002 door Dez Fafara opgericht, de vroegere frontman van de nu-metalband Coal Chamber. Vervolgens werd in 2003 het gelijknamige debuut van de band uitgebracht waarop Dez zijn nu-metal verleden achter zich liet en er een veel hardere koers werd gevaren. Vanaf deze eerste release heeft de band een grote schare fans voor zich weten te winnen en werd er steevaste elke twee jaar een nieuw album uitgebracht. Zo zijn we in 2011 alweer aanbeland bij album nummer vijf, dat de titel ‘Beast’ heeft meegekregen. De twaalf songs op deze nieuwe schijf zijn voorzien van snelheid, agressie en beukende gitaarpartijen. Verder is de mix van deathmetal, metalcore met melodieuze metal overgoten met een vette groove waardoor ‘Beast’ een logisch vervolg op de eerdere platen van DevilDriver.

Na een zeer kort intro beukt het eerste nummer “Dead To Rights” er stevig op los, vette riffs en energieke drumpartijen zijn hier de kernwoorden. Ook de volgende tracks zijn agressief, krachtig en doorspekt met een dikke groovende laag. Luister maar eens naar het pakkende maar venijnige “Shitlist”, of het messcherpe “You Make Me Sick“. Verdere uitschieters zijn onder meer het beukende “Blur”, maar ook het brute en agressieve “Crowns of Creation” mag er zijn. Opvallendste song is echter de 16 Horsepower cover “Black Soul Choir”, waarbij de band zich van een wat melodieuzere kant laat horen. Verder is het gitaarwerk van beide gitasten uitstekend, en is het duidelijk dat de gehele band goed op elkaar is ingespeeld. Het album wordt vervolgens afgesloten door het logge, maar zeer sterke “Lend Myself To The Night”.

Zanger Dez Fafara en consorten hebben duidelijk genoeg inspiratie opgedaan om het voorgaande album Pray for Villains (2009) te overtreffen ondanks dat de band qua geluid niet veel afwijkt van de vier voorgaande albums. Al met al dus niets nieuws onder de zon, maar gewoonweg zeer degelijke, beukende moderne metal van een hoog niveau. De productie werd verzorgd door Mark Lewis (Trivium, Chimaira) en de mix lag in handen van Andy Sneap (Machine Head, Megadeth, Arch Enemy) waardoor het album een modern en agressief geluid heeft meegekregen, precies wat een band als Devildriver nodig heeft. Fans van het voorgaande werk van de band snellen zich dan ook vandaag nog naar de platenboer want het album ligt inmiddels al in de schappen.

01. Dead To Rights
02. Bring The Fight (To The Floor)
03. Hardened