Death Individual Thought Patterns (Re Release)

Relapse Records

Death

Op 25 oktober heeft Relapse Records het vijfde Death album ’Individual Thought Patterns’ opnieuw uitgebracht. Dit is na de re-releases van ‘Human’ en ‘The Sound of Perseverance’ het derde album op rij dat het label opnieuw uitbrengt. Death werd in 1983 opgericht door zanger / gitarist Chuck Schuldiner en wordt door velen beschouwd als wellicht dé belangrijkste deathmetal band ooit. Het eerste album, ‘Scream Bloody Gore’ (1987) en de opvolger ‘Leprosy’ (1988) zijn nog pure deathmetal albums, maar met ‘Spiritual Healing’ (1990) laat de band al een ander geluid horen. Het is echter op het ‘Human’ uit 1991 waar de band een geheel nieuwe weg inslaat, het album is vooral veel technischer dan zijn voorgangers maar ook is het album zeer heavy.

‘Individual Thought Patterns’ verschijnt in 1993, waarop de band de ingeslagen weg verder doorvoert met een geheel vernieuwde line up met onder andere Gene Hoglan (Dark Angel) op drums en Andy Laroque (King Diamond) op gitaar. Na deze release verschijnen nog de albums ‘Symbolic’ (1995) en ‘Sound of Perseverance’ (1998) waarmee de band uiteindelijke een ware cultstatus weet te bewerkstelligen. De metalwereld is dan ook geschokt als bandleider en muzikaal genie, Chuck Schuldiner op 13 december 2001 overlijd aan de gevolgen van een hersentumor.

‘Individual Thought Patterns’ is vooral een technisch, progressief death metal album, dat toen het uitkwam door de fans van het eerste niet meteen begrepen werd. Inmiddels kan het album gezien worden als een ware klassieker, met nummer als “Out of Touch”, “Overactive Imagination”, “In Human Form” en “Trapped In A Corner”. De meeste songs op het album zijn dan ook stuk voor stuk regelrechte toppers, voorzien van sterk gitaarwerk, krachtige riffs, snelle drumpartijen en het fabuleuze basswerk van Steve diGiorgio (Sadus). Hoogtepunt van het album is het afsluitende “The Philosopher” waar de band al zijn kunnen ten toon spreid.

Het album is opnieuw gemixt en gemasterd door Alan Douches en is verschenen in een luxe, drie disc uitvoering en een standaard twee dics uitgave. Het geheel is voorzien nieuw artwork en van liner notes van drummer Gene Hoglan. Op de tweede disc vinden een complete live show terug, die in 1993 werd opgenomen ergens in Duitsland waarbij het geluid opvalland goed klinkt. De derde cd bestaat uit niet eerder uitgebrachte demo’s uit 1992. Al met al is deze release van Death meer dan de moeite waard, dus wacht niet te lang om deze zeer fraaie release in huis te halen.

Disc 1:

01. Overactive Imagination
02. In Human Form