Darkest Hour The Human Romance

Darkest Hour

Op 7 maart is het nieuwe, inmiddels zevende album van het Amerikaanse Darkest Hour verschenen via Century Media Records. Het album heeft de titel ‘The Human Romance’ meegekregen en is de opvolger van het uit 2009 stammende ‘The Eternal Return’. De productie van het nieuwe album lag in handen van Peter Wichers (Soilwork), het zal dan ook niemand verbazen dat de sound van de band in het (Zweedse) melodieuze death metal straatje ligt.

Na een kort sferisch intro, getiteld “Terra Noctunus” gaat de band van start met het stevige “The World Engulfed In Flames”. De song is voorzien van melodieuze gitaarwerk, keiharde riffs en brute zangpartijen. Ook de volgende songs liggen in het melodieuze death metal straatje luister maar eens naar heerlijk groovende nummers als “Savor The Kill”, “Severed Into Separates”, of het instrumentale “Terra Solaris”. De gitaarmuur die beide gitaristen weten op te trekken is dan ook prima in orde, en drummer Ryan Parrish weet op een vakkundige manier alle gaatjes dicht te timmeren. Ook de uptempo nummers als “Man And Swine”, “Your Everyday Disaster” of “Violent By Nature” hakken er lekker in. Muzikaal zit het allemaal wel goed, de groovende gitaarpartijen, flitsende solo’s en de catchy refreinen zijn een prima ondersteuning van de vocale prestaties van zanger John Henry. Wat mij echter tegenvalt is dat de band op safe speelt. De meeste nummers op het album zijn dan ook net niet spannend genoeg om echt op te vallen.

Met ‘The Human Romance’ heeft Darkest Hour een krachtig album weten af te leveren, zonder echt origineel te zijn. Fans van de band weten dan ook wat ze te wachten staat. Verder is de productie van Peter Wichers dik in orde, het geluid is helder en fris, zoals deze band moet klinken.

01. Terra Noctunus
02. The World Engulfed In Flames
03. Savor The Kill