Crowbar Sever The Wicked Hand

Crowbar

Op 14 februari is het nieuwe album van de zwaargewichten van Crowbar verschenen. Het album heeft de titel ‘Sever The Wicked Hand’ meegekregen en is de opvolger van het uit 2005 stammende ‘Lifesblood for the Downtrodden’. Het is echter niet zo verwonderlijk dat we zes jaar hebben moeten wachten op nieuw werk want, oprichter / bandleider Kirk Windstein zat de laatste jaren niet echt stil. Zo werd er in 2010 nieuw materiaal uitgebracht van Kingdom Of Sorrow en was hij ook veel op pad met Down om nieuw materiaal te promoten.

Het album bevat twaalf tracks en de band trakteert ons wederom op trage, logge en groovende sludge, zoals we overigens wel hadden verwacht. Dit nummers bevatten dan ook loodzwaarste riffs, aangevuld met agressieve zang en geschreeuw. De trage zware muziek bevat passende teksten en die maken het geheel nog zwaarder en behoorlijk tergend. De eerste song “Isolation (Desperation)” is een trage, slepende track. Vervolgens gaat het album zijn weg met het uptempo “Sever The Wicked Hand“, waarbij de boosheid van de song af spat. “Liquid Sky And Cold Black Earth” is opnieuw een zeer logge track, voorzien van sterke riffs en bijpassende vocalen. “The Cemetary Angels” is een vrij vlot nummer qua tempo, met zware gitaarriffs, rollende drumpartijen en dit bevalt mij best aardig. Tevens bevat dit nummer bevat een aantal goede breakdowns. Halverwege het album komen we dan nog het instrumentale “A Farewell to Misery“ tegen, een emotionele song met sterk riffwerk van beide gitaristen. Het voorlaatste “Cleanse Me, Heal Me” is opnieuw een redelijk snelle song waarna het album wordt afgesloten met het slepende “Symbiosis”.

Samen met de wederom nieuwe bezetting krijgt Kirk Windstein het toch voor elkaar om het vorige album ‘Lifesblood for the Downtrodden’ te overtreffen met ‘Sever the Wicked Hand’. Het album is slepender, logger en trager dan zijn voorganger, maar toch is het vertrouwde Crowbar geluid behouden gebleven. Kortom een zeer vette sludge album zoals we van Crowbar gewend zijn. Fans van de band kunnen deze schijf blind aanschaffen. Anderen zullen het eerst eens luisteren maar snel overstag gaan. Ik denk dat de fanbase van Crowbar alleen maar groter zal worden na het uitbrengen van deze goede plaat. (Talitha Martijn)

01. Isolation (Desperation)
02. Sever The Wicked Hand
03. Liquid Sky And Cold Black Earth