Crimfall The Writh Of Sword

Spinefarm Records

Crimfall

Het nieuwe album van de Finse folkmetal band Crimfall heeft de titel ‘The Writh Of Sword’ meegekregen en is op 23 maart uitgekomen. Crimfall werd in 2007 opgericht en het debuut van de band verscheen twee jaar later. Inmiddels heeft de band de opvolger opgenomen, en wat de band ons brengt is epische folk metal voorzien van melodieuze arrangementen.

Het album opent met een rustig intro getiteld “Dicembré”, waarna de band uit de startblokken schiet met het bombastische “Storm Before The Calm”. De song is voorzien uptempo riffs, krachtig drumwerk, brute grunts die op hun beurt weer worden afgewisseld met hoge vrouwenzang. Ook de volgende “Frost Upon Their Graves” en “Cáhceravga” kennen dezelfde ingrediënten. Verder zijn de songs voorzien van lange, rustgevende intro’s, strijkers, blazers, gotische klanken en opera-achtige zanglijnen. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat je aan soundtracks van films als Lord Of The Rings of Mists Of Avalon moet denken bij het beluisteren van dit album. Luister bijvoorbeeld ook eens naar het epische “Geadgái” of het afsluitende “Son Of North”.

Al met al weet de band een prima album af te leveren dat vooral fans van bands als Turisas, Moonsorrow en misschien ook wel Finntroll zal aanspreken. De songs zijn stuk voor stuk op zichzelf staande verhalen met een eigen identiteit en voorzien van voldoende variatie en afwisseling. Het geluid is verder prima en ook het artwork ziet er degelijk uit. Fans van epische, bombastische folk metal zullen dit album zeker weten te waarderen.

01. Dicembré
02. Storm Before The Calm
03. Frost Upon Their Graves