Confined Within Ashes Of A Fallen Kingdom

Rising Records

Confined Within

Het album ‘Ashes Of A Fallen Kingdom’, van het uit Stafford, Engeland afkomstige Confined Within zal op 27 mei uitkomen. De band werd in 2007 opgericht, enige tijd later gevolgd door de release van de EP “World Stops Turning”. Het debuut van deze nog jonge band zal overigens via Rising Records verschijnen. Het zal dan ook niemand, die het Engelse label Rising Records kent verbazen dat het geluid in het metalcore genre gezocht kan worden. Rising Records grossiert de laatste jaren in metalcore bands. Er staan de komende maanden dan ook nog behoorlijk wat albums in de planning, maar nu snel over naar Confined Within

Het album opent na een kort intro met het stevige “We The Kings”. De song gaat van start met een midtempo riff, waarbij de zangpartijen variëren van brute grunts tot melodieuze zang. Verder is de song hier en daar voorzien van een wat sneller tempo, maar echt spannend wordt het nooit. Ook de volgende songs liggen in hetzelfde straatje. De songs zijn veelal voorzien van dezelfde midtempo riffs, met zo nu en dan wat stevige hakkende gitaarpartijen, krachtige drumbeats en harmonieus gitaarwerk. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het melodieuze “Lullaby”, gevolgd door het stevige “Abandoned”, waar de band wel een keer het gaspedaal in weet te trappen. Ook “Miles Away” is een vette song, voorzien van brute riffs, en ook een nummer als “An Underlying Past” mag er best zijn. De semiballad “Chasing Ghosts“ had dan echter weer niet gehoeven. Het album wordt vervolgens afgesloten met het krachtige “Memories Of You”, voorzien van prima gitaarwerk en afwissende zangpartijen.

Met ‘Ashes Of A Fallen Kingdom’ heeft Confined Within een degelijk debuutalbum weten af te leveren, voorzien van een prima geluid. Wat betreft de kwaliteiten van deze band, hier zal het dan ook niet aan liggen. De band weet zijn instrumenten prima te beheersen, maar dat doen al die andere metalcore bands ook. Het grootste probleem bij Confined Within ligt dan ook bij de originaliteit. Deze band klinkt net als een groot aantal collega’s die in dezelfde metalcore vijver vissen, en deze begint dan ook behoorlijk leeg te raken.

01. Intro
02. We The Kings
03. Forgotten