Coma Divine Dead End Circle

Oblivion Records / SPV

Coma Divine

Coma Divine is de nieuwe band van de Duitse zangeres Sonja Kraushofer die we dan weer moeten kennen van L’ame Immortelle en Persephone. Mij zegt het in ieder geval niet veel, maar als ik het goed begrijp zijn deze bands behoorlijk bekend in de gothic scene. Naast Sonja bestaat de band uit Drummer Wolfgang Luckner en bassist Franz Heinrich Lirschen die beide in L’ame Immortelle speelden, cellist Martin Höfert van Persephone en gitarist Ashley Davour, bekend van Whispers in The Shadow. Het debuut, getiteld ‘Dead End Circle’ werd geproduceerd door Sebastian Adam en Alex Tomann en is op 29 augustus via Oblivion Records uitgekomen.

Het album opent met “Burn, Sister“, waarbij het de zangpartijen van Sonja Kraushofer zijn die het meeste opvallen. Sonja weet zowel over een zuivere stem te beschikken, maar op het volgende moment kan ze ook enorm uithalen met ijzingwekkende screams. Muzikaal ligt de song ergens tussen de heavy metal en de gothic rock in. Tijdens het volgende “Rotten World“ lijkt de band in eerste instantie wat in te houden, maar al snel gaat de song over in een stevige, groovende melodie voorzien van catchy gitaarriff en emotionele zangpartijen. Ook de volgende songs bevatten dezelfde ingrediënten, zo zijn de song voorzien van veel bombast, zware metalriffs, pompende basslijnen ondersteund door subtiel gebruikte cello partijen. Luister bijvoorbeeld maar eens naar een nummer als “The Odd One Out” of het enigszins progressieve “From Time To Time”. Tijdens “Praise The Fallen” en “Reason To Live” neemt de band vervolgens wat gas terug, mede door deze twee ballad achtige songs zakt het geheel wat in. “Secret Lover“ is vervolgens een zeer catchy song voorzien van degelijk solowerk van gitarist Ashley Dayour en met het uptempo “Fast Lane“ gaat de band er weer stevig tegenaan. Ook de riff aan het begin van “About A Girl“ mag er zijn, waarbij de song voorzien is van voldoende afwisseling en een goede opbouw kent. Het ruim acht minuten durende “Dead End“ sluit het album vervolgens af, waarbij de nadruk van de song toch weer meer op de gothic rock gericht lijkt te zijn.

Met ‘Dead End Circle’ heeft de band een afwisselend en veelzijdig album afgeleverd. Wat mij echter wat tegenstaat, is dat het erop lijkt alsof de band niet goed weet te kiezen tussen harde metal en gothic rock. Het zal daarom dan ook moeilijk worden voor de band om zowel de metal fans als ook de gothic fans voor zich weten te winnen. Verder valt er over de productie niets te klagen, het geluid is helder en zuiver en daar is verder niets mis mee.

01. Burn, Sister

02. Rotten World

03. The Odd One Out