Chimaira The Age Of Hell

Long Branch Records / SPV

Chimaira

Het nieuwe album van het Cleveland afkomstige Chimaira is op 29 augustus in Europa uitgekomen. Het zesde album van de band heeft de titel ‘The Age Of Hell’ meegekregen en bevat een twaalftal tracks waarbij het geluid bestaat uit een mix van harde, Amerikaanse metal voorzien van de nodige metalcore en death metal invloeden. De band werd in 1998 opgericht waarbij de bandnaam is afgeleid van een monsterlijk creatuur uit de Griekse mythologie. De laatste jaren kende de band een groot aantal line-up wisselingen, sinds het uitkomen van het voorgaande album ‘The Infection (2009) hebben drummer Andols Herrick, bassist Jim LaMarca en keyboardspeler Chris Spicuzza de band alweer verlaten. De vervangers zijn respectievelijk Austin D’Amond, Emil Wrestler (Dååth) en Sean Z (Dååth). Verder vond de band onderdak bij Long Branch Records, het nieuwe imprint label van het Duitse SPV Records.

Het album gaat furieus van start met het titelnummer ‘The Age Of Hell’, maar ook het volgende “Clockwork” knalt werkelijk uit de speakers. Gierend gitaarwerk, groovende riffs, snelle drumpartijen en een zeer boze Mark Hunter is wat we te horen krijgen. Het zijn echter de vele breaks en tempowisselingen die de songs naar een hoger niveau tillen. Luister bijvoorbeeld eens naar het wat langzamere “Losing My Mind” dat vooral kracht uitstraalt, of het snelle “Born In Blood” waarbij wel even bij Slayer is afgekeken. Compositie technisch en instrumentaal en zit het dan ook wel goed bij Chimaira, de riffs zijn super vet, maar ook het sterke drumwerk mag er zijn en wat betreft de zang kwaliteiten van Mark Hunter, deze zijn zeer krachtig en gaan eigenlijk nooit vervelen. Het voorlaatste “Scapegoat” doet me vervolgens in positieve zin qua gitaarwerk wat aan het oudere werk Exodus denken, waarop het album wordt afgesloten door het instrumentale “Samsara” waarop de band hun kunnen nog eenmaal presenteert.

Met ‘The Age Of Hell’ heeft de band volgens mij een van hun sterkste releases tot nu toe uitgebracht. Chimaira weet mij te overtuigen met een aantal zeer krachtige en heavy songs voorzien van de nodige groove. De zeer vette productie lag in handen van Ben Schigel (Drowning Pool, Walls of Jericho), die overigens ook de drumpartijen voor zijn rekening heeft genomen in de studio. Wat betreft het eindresultaat kan de band dan ook trots zijn, dit ondanks dat het album werd opgenomen met slechts een minimale bezetting, namelijk eerder genoemde Ben Schigel, gitarist Rob Arnold en Matt DeVries en zanger Mark Hunter. Voor wie de band altijd al hoog had zitten is dit dan een absolute aanrader.

01. The Age Of Hell

02. Clockwork

03. Losing My Mind