Channel Zero  Feed 'em with a Brick

Roadrunner Records

Channel Zero

Het nieuwe album van het Belgische Channel Zero heeft de titel ‘Feed ‘em With a Brick’ meegekregen en is op 1 juli via Roadrunner Records uitgekomen. Channel Zero is één van de bekendste Belgische metalbands, de band werd eind jaren tachtig opgericht. In 1991 verscheen het gelijknamige debuut album, gevolgd door ‘Stigmatized...’ in 1993. Het derde album van de band getiteld ‘Unsafe’ (1995) betekende de grote doorbraak en het album werd zelfs in Amerika uitgebracht. Het vierde album, genaamd ‘Black Fuel’ kwam eind 1996 uit waarop de band alle grote festivals van Europa aandeed. Echter na de zomer van 1997 besloot de band om het hoogtepunt van hun succes, hun split aan te kondigen.

Begin 2010 werd er een reünie show gepland in de AB te Brussel, deze was echter zo snel uitverkocht waarop besloten werd om er nog een aantal aan vast te plakken. In totaal wist de band de zaal zes keer compleet uit te verkopen en stond de band in datzelfde jaar hoog op de bill van het graspop festival. Uiteindelijk heeft de band de smaak weer te pakken gekregen en is er ook nieuw materiaal geschreven dat geresulteerd heeft het eerste full lengt album in meer dan 14 jaar met daarop een twaalftal nieuwe songs. Tijdens de reünieshows moest gitarist van het eerste uur, Xavier Carion verstek laten gaan. Xavier werd tijdens deze shows vervangen door Mike Doling (ex-Soulfly) die ook op het nieuwe album de gitaarpartijen voor zijn rekening nam.

Het album gaat van start met de eerste single, getiteld “Hot Summer” dat al sinds half mei op diversen websites te beluisteren was. De song is heerlijk rauw, voorzien van felle riffs, laaggestemde gitaren en een midtempo groove. Verder klinken de zangpartijen van Franky de Smet van Damme boos, agressief en overtuigend. Ook het volgende “Guns Of Navarone” is voorzien van dezelfde ingrediënten waarbij ook het refrein goed in het gehoor ligt. Tijdens het modern klinkende “Electric Showdown” gaat het tempo vervolgens wat omhoog en worden we getrakteerd op prima solowerk van gitarist Mike Doling. “Angels Blood” is vervolgens een beukende track, voorzien van krachtige riffs, toegankelijke zanglijnen en groovende basspartijen. Tijdens “Side Lines” neemt de band wat gas terug waardoor het volgende “Hammerhead” extra zwaar overkomt. Ook de resterende songs op het album zijn heavy, met als uitschieter het zware “Capitol Pigs” waarbij ik zo nu en dan wel aan Black Sabbath moet denken, als ik naar de riffs luister. Het afsluitende “Ocean” is echter een soort van ballad die eigenlijk een beetje buien de boot valt in vergelijking met de rest van de songs op het album.

Met ‘Feed 'em with a Brick’ heeft Channel Zero een prima comeback album afgeleverd die het ongetwijfeld goed zal doen in België. Wat mij betreft had het echter wel wat spannender mogen klinken, het is dan ook nog even afwachten wat de rest van Europa van de Amerikaans klinkende metal zal vinden. De productie van het album lag in handen van Logan Mader (ex Machine Head) die het album van een helder en fris geluid heeft weten te voorzien dus daar zal het in ieder geval niet aan liggen. Voor de liefhebbers zal het album overigens naast de normale cd uitvoering ook beschikbaar zijn als digitale download en dubbel LP.

01. Hot Summer
02. Guns Of Navarone
03. Electric Showdown