But We Try It Dead Lights

Massacre Records

But We Try It

Het debuutalbum van het Duitse But We Try It is op 28 januari verschenen. Het album heeft de titel ‘Dead Lights’ meegekregen en werd geproduceerd producer Waldemar Sorychta (Enemy of the Sun, Grip Inc.) en opgenomen in de Woodhouse studio. De mastering lag overigens in handen van Siggi Bemm (Caliban, Lacuna Coil, Samael). De band werd ergens in 2008 opgericht en in 2009 bracht de band hun eerste demo uit waarmee de band een deal wist te scoren bij Massacre Records.

Het album gaat van start met “Bloodritual“ dat voorzien is van een rustig gitaarintro waarna de band uit de startblokken schiet met felle riffs, krachtig drumwerk ondersteunt door brute zangpartijen. Ondanks dat het label deze band als thrashcore afdoet kan het geheel nog het best omschreven worden als moderne metalcore voorzien van de nodige groove en enige Gothenburg invloeden. Ook de volgende songs liggen in hetzelfde straatje waarbij de nadruk ligt op melodieuze riffs en krachtige zangpartijen. Wat verder opvalt zijn de invloeden van bands als In Flames, At The Gates en het oudere werk van All That Remains. Luister maar eens naar nummers als “The Gift And The Curse” of “City Of Ghosts” waar de In Flames riffs er wel heel erg dik bovenop liggen. Verder bevat een nummer als “The Great Disaster” dan weer een behoorlijk dosis groovende gitaarpartijen en zijn de zanglijnen behoorlijk catchy. Het album wordt afgesloten met het tweeluik ‘Dead Lights’, waarbij het eerste deel “The Rising” uit een instrumentaal stuk bestaat en het tweede deel “The Path To New” voorzien is van krachtige zangpartijen, midtempo riffs en een melodieus middenstuk waarna het album met een rustig gitaaroutro eindigt.

Met ‘Dead Lights‘ heeft de band zeker geen slecht debuut album afgeleverd, maar wat de band ons hier voorschotelt klinkt niet echt bijzonder origineel. Wat betreft de productie en het geluid van deze release zit het wel goed. Maar wat wil je met mensen als Waldemar Sorychta en Siggi Bemm achter de knoppen waardoor het album zeer strak overkomt en zeker niet over geproduceerd klinkt.

01. Bloodritual
02. Cruel World
03. The Gift And The Curse