Brian Robertson Diamonds And Dirt

Steamhammer / SPV

Brian Robertson

Het eerste soloalbum, getiteld ‘Diamonds And Dirt’ van gitarist Brian Robertson is na meer dan dertig jaar in de muziek scene te hebben doorgebracht eindelijk een feit. Brian Robertson was immers tussen 1974 en 1978 werkzaam bij Thin Lizzy. Hierna was Brian nog enkele jaren actief bij Motörhead en tal van ander bands. Zo speelde Brian onder meer in de begeleidingsband van Frankie Miller. Het zal dan ook niemand verbazen dat op ‘Diamonds And Dirt’ een aantal Thin Lizzy nummers staan die Brian samen met Phil Lynott schreef.

Het album opent echter met twee songs die Brian zelf schreef, te weten ‘Diamonds And Dirt’ en ‘Passion’ waarop zijn grote voorliefde voor blues en rock meteen duidelijk wordt. Op dit album wordt Brian overigens bijgestaan door niet de minste muzikanten. Zo is het niemand minder dan voormalig MSG zanger Leif Sundin die de vocalen verzorgd. De basspartijen zijn ingespeeld door Nalley Pahlsson (Treat, Therion) en is het drumwerk van Europe drummer Ian Haugland afkomstig. Daarnaast vinden we dan nog een aantal gastmuzikanten terug op het album. Wat verder opvalt aan het album is het overtuigende gitaarspel van de heer Robertson. Luister bijvoorbeeld maar eens naar de solo tijdens de Thin Lizzy cover “It's Only Money”. Gelukkig heeft Brian niet gekozen voor de meest voor de hand liggende songs. Het is dan ook een genot om naar nummers als “Running Back”, “Blues Boy” en “10 Miles To Go On A 9 Mile Road“ te luisteren. Ook de alternatieve versie van “Ain't Got No Money”, die het album afsluit en waarbij Rob Lamothe (Riverdogs) de zangpartijen voor zijn rekening neemt mag er zijn. Verder klinkt Brain’s gitaarspel overtuigend en worden de gitaarriffs en solo’s met zeer veel gevoel gespeeld.

Met ‘Diamonds And Dirt’ heeft Brain Robertson een zeer degelijk classic rock album weten af te leveren dat tevens voorzien is van de nodige blues invloeden. Fans van jaren zeventig rock en van bands als Thin Lizzy zullen waarschijnlijk smullen van dit album.

Track listing:
01. Diamonds And Dirt (Brian Robertson)
02. Passion (Brian Robertson)