Bloodwrath The Hate Effect

Rising Records

Bloodwrath

Bloodwrath is een death metal band uit Newcastle, Engeland die ondanks hun debuut album ‘The Hate Effect’ via Rising Records hebben uitgebracht. De band werd in 2009 opgericht en al snel wist de band een deal met Rising Records in de wacht te slepen. Verder ontbreekt de nodige info, dus snel over naar de muziek.

Het album opent na een kort intro sterk met “Hyperchrist”. De song gaat van start met een melodieuze riff waarna de song overgaat in een beukende death metal track, voorzien van krachtige grunts, stevige riffs en vette drumpartijen. Ook het volgende “Served In Silence” gaat van start met melodieus gitaarwerk waarna de band op volle snelheid verder gaat. Wat mij echter al snel tegenstaat zijn de eentonige grunts van zanger Grym Cox waardoor de songs allemaal hetzelfde lijken te klinken. Verder weet de band wel de juiste ideeën en melodieën in de songs te verwerken. Hierdoor komt het er, mede door de zangpartijen toch niet helemaal uit. Instrumentaal zit het dan ook wel goed, luister maar eens naar een nummer als “Regression”, of het beukende “Against The Tide” maar naarmate het album verstrijkt slaat de verveling toe.

Met ‘The Hate Effect’ heeft de band uit Newcastle een middelmatig album afgeleverd. De productie is overigens prima in orde waardoor het geluid vet en bruut uit de speakers komt zetten. Verder zal de groovende deathmetal fans van bands als Kataklysm deze release nog wel aanspreken, maar met klassieke deathmetal acts uit Engeland zoals Bolt Thrower, Paradise Lost en Benediction heeft met deze release niet veel van doen.

01. Hyperchrist

02. Served In Silence

03. Existence