Bloodshed Walhalla Legends Of A Viking

Fog Foundation

Bloodshed Walhalla
Bloodshed Walhalla is het solo project van de uit Italië afkomstige Drakhen die in 2006 dit project heeft opgestart. Dit heeft geleid tot vijftig minuten herkenbare viking metal welke op het debuut ‘Legends Of A Viking’ zijn vastgelegd in een zestal songs. De opnames vonden plaats in de Firesword Studios in Castellaneta, Italië eind 2009. Verder is er weinig informatie bekend over dit project, dus snel over naar de muziek.

Het album gaat bombastisch van start met “Son Of The War” waarbij het meteen opvalt waar Drakhen zijn inspiratie vandaan heeft weten te halen. Precies, dit klinkt vrijwel als Bathory ten tijde van ‘Hammheart’ (1990) of ‘Twilight of the Gods’ (1992). De zangpartijen van de beste man klinken precies zoals wijlen Quorthon, de belangrijkste man achter Bathory. Ook instrumentaal is er flink afgekeken bij het grote voorbeeld. De slepende gitaarpartijen en de repetitieve riffs zijn verre van origineel. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het meeslepende “Warrior Of The Northern” of het epische “Eternal Wind” dat het album afsluit.

Al met al weet Drakhen niet echt te overtuigen, mede door het schaamteloos kopiëren van het geluid, de riffs en bijna complete songs van Bathory. Het grootste gemis aan deze release is dan ook het ontbreken van een eigen geluid. Had de beste man dan ook iets van eigen inbreng aan de songs toegevoegd dan had deze review er veel positiever uitgezien. Fans van het eerder genoemde werk van Bathory zullen dit album misschien nog wel kunnen waarderen. Zelf luister ik echter toch liever naar het originele werk van Quorthon!

01. Son Of The War
02. Where's My God?
03. Warrior Of The Northern