Black Stone Cherry Between The Devil And The Deep Blue Sea

Roadrunner Records

Black Stone Cherry

Black Stone Cherry, afkomstig uit Louisiana heeft drie jaar na het album ‘Folklore and Superstition’ eindelijk weer een nieuwe volledige cd gemaakt. Deze schijf heeft de naam ‘Between The Devil And The Deep Blue Sea’ meegekregen en is via Roadrunner Records verschenen. In Nederland is de band niet zo heel bekend, maar in het verleden heeft de band het zelfs tot de Amerikaanse hitparade geschopt. De muziek van deze standvastige band ligt vooral in het southern rock straatje, gemixt met hardrock en blues invloeden waarbij ik meerder malen moet denken aan bands als Sound Garden, Nickelback (vooral de zang) en soms een beetje Metallica.

Het eerste nummer “White Trash Millionaire” bevat heerlijk gecompliceerd gitaarwerk en is tegelijkertijd toch catchy met een lekkere swing/groove. De song “Such A Shame” had ook zo op het vorige album kunnen passen qua sound. Hier schemert het ruige randje nog wel een beetje door. Met “Won’t Let Go” neemt de band een beetje gas terug. Het is wat rustiger en emotioneler dan de andere songs. De super catchy song “Blame It On The Boom Boom” blijft je na een keertje luisteren gelijk bij, al met al een heerlijk nummer. Tijdens “Let Me See You Shake” krijg je een echt rock en roll gevoel, en ook de tekst weet mij wel aan te spreken. De band doet het iets rustiger aan tijdens het mooie “Stay”. Dit nummer zou ook potentie kunnen hebben om een hitje te worden. Het is heel toegankelijk voor een groot en breed publiek. Het enige minpuntje na het beluisteren van het album is dat de songs wat op elkaar gaan lijken na een paar keer draaien, wat mij betreft had er wel wat meer variatie in mogen zitten. Verder detail op deze nieuwe schijf is dat het wat ruige en rauwe geluid van de voorganger is vervangen door een wat meer verfijnd en gepolijst geluid. Het is wat gladder en minder scherp geworden. De stem van zanger en gitarist Chris Robertson is wel een groot pluspunt en klinkt zeer prettig. Het gitaarwerk van de heren Chris Robertson en Ben Wells is uitermate goed te noemen.

Hoe dan ook, dit is een waardige opvolger van het eerdere werk. Als de heren in het najaar op tour door Europa gaan met Alter Bridge, wil ik zeker een showtje meepakken. En de fans van deze band, maar ook onder andere van Sound Garden, Nickelback, Metallica en Staind zullen deze cd dan ook zeker weten te waarderen. (Talitha Martijn)

01. White Trash Millionaire
02. Killing Floor
03. In My Blood