Beardfish Mammoth

InsideOut Music

Beardfish

Het nieuwe album van het Zweedse Beardfish zal op 28 maart via InsideOut Music uitkomen. Het album heeft de titel ‘Mammoth’ meegekregen en zal tevens verschijnen als speciale editie, voorzien van een bonus DVD, met daarop onder meer het hele optreden dat de band op 28 oktober 2010 gaf in de Boerderij in Zoetermeer. Het geluid van de band moet gezocht worden in het straatje van act als Spock's Beard, Yes, Genesis, The Flower Kings en Frank Zappa, niet de minsten dus om het zo maar te stellen. De progressieve rock die de band ons brengt is dan ook voorzien van een eigen identiteit waardoor het dan ook niet mee valt om de band in een hokje te plaatsen.

‘Mammoth’ is alweer het zesde album van de band, en gaat van start met ‘The Platform’, waarbij de band door het gitaarwerk vooral als een rockband klinkt, maar dan één met een lichte progressieve inslag. Het volgende, ruim vijftien minuten durende “And the Stone Said: If I Could Speak... “is dan weer heel wat anders. De song is dan ook voorzien van behoorlijk wat psychedelische invloeden, maar ook komen er enkele uitstekende Hammond partijen voorbij zetten, die van grote invloed zijn op de muziek van Beardfish. Wat betreft de rest van de songs op het album, deze zijn voornamelijk opgebouwd rondom een prima ritmesectie, ondersteund door sterke riffs. Ook zijn de songs tevens voorzien van de nodige gitaarsolo’s. Wat verder opvalt aan het album zijn de afwisselende zangpartijen die variëren van cleane zang tot melodieuze screams. Luister bijvoorbeeld ook maar eens naar “Green Waves”, waarbij de band behoorlijk stevig uit de hoek weet te komen. “Outside Inside” is een instrumentaal tussendoortje waarna het album verder gaat met het eveneens instrumentale “Akakabotu”. De band maakt hier veelvuldig gebruik van het Hammond orgel maar ook komen er enkele jazzy saxofoon passages voorbij. Het album wordt afgesloten met “Without Saying Anything”, een luchtige song voorzien van melodieuze zang, rustige pianopartijen en opnieuw enkele jazz achtige segmenten.

Met ‘Mammoth’ heeft de band een zeer degelijk album afgeleverd. De groovende melodielijnen, het psychedelische aspect en ook de jazz invloeden zijn op zo’n manier met elkaar verbonden, waarmee de band de juiste combinatie heeft weten te vinden tussen ritme en melodie. Dit alles door op de juiste wijze gitaar, drums bass, keyboards en saxofoon partijen te combineren tot een geheel. Wat betreft de productie, hier valt niet veel op aan te merken. Het album is dan ook een grote aanrader voor fans van progressieve rock uit de jaren tachtig zoals Yes, Genesis, Pink Floyd en zelfs Pink Floyd.

01. The Platform
02. And the Stone Said: If I Could Speak...
03. Tightrope