Battlelore Doombound

Napalm Records

Battlelore

Eind januari is via Napalm Records het album ‘Doombound’ van het Finse Battlelore uitgekomen. Het album is daarmee de opvolger van het in 2008 verschenen‘The Last Alliance’. Battlelore is een epische fantasy-metalband waarbij de muziek elementen uit de gothic-, death- en folkmetal bevat. De teksten van de band zijn voornamelijk gebaseerd op de verhalen van J.R.R. Tolkiens “Middle Earth”. Zo is de verhaallijn van “Doombound” gebaseerd rondom de hoofdpersoon Túrin Turambar uit Tolkien’s verhaal ‘The Children Of Húrin’ en kunnen we spreken van een heus conceptalbum.

Het album opent met het midtempo “Bloodstained”, een melodieuze song voorzien van, krachtige riffs, degelijk drumwerk en epische keyboard geluiden. Tijdens het volgende “Iron Of Death” gaat het tempo vervolgens wat omhoog, en ligt de nadruk meer op de symfonische keyboardpartijen en bombastische partijen. Verder zorgt de wisselwerking tussen de zware, mannelijke vocalen van Tomi Mykkänen en de hoge noten van zangeres Kaisa Jouhki voor een aangename afwisseling. “Enchanted is een rustige ballad, die voornamelijk wordt gedragen door melodieus gitaarwerk, rustgevende keyboardpartijen en de engelenzang van Kaisa Jouhki. Het hierop volgende “Kärmessurma” is een uptempo, gitaar georiënteerde song, die grotendeels voorzien is van brute zangpartijen. Ook het snelle “Olden Gods” kan mij wel bekoren. Verder bevat het album een aantal zeer epische song, luister maar eens naar “Fate Of The Betrayed” of “Last Of The Lords”, waarbij de band zelf enkele doom en death metal invloeden in de song weet te verwerken. Het titelnummer is vervolgens een slepende track, waarbij de nadruk ligt op midtempo riffs en brute grunts die op hun beurt weer worden afgewisseld met epische passages. Het album wordt hierop afgesloten door het sfeervolle, instrumentale “Kielo”.

Al met heeft Battlelore met deze release een zeer degelijk album weten af te leveren dat geheel, in de lijn van het voorgaande werk van de band ligt. Fans van de band weten dan ook genoeg en zullen niet teleurgesteld worden. Verder is de productie, die in handen lag van Dan Swanö prima in orde.

01. Bloodstained
02. Iron Of Death
03. Bow And Helm