Autumn Cold Comfort

Metal Blade Records

Autumn

De Nederlandse band Autumn die voorheen af en toe onterecht werd gezien als gothic metal is terug met een nieuw album, getiteld ‘Cold Comfort’. Dit is alweer de vijfde studio-plaat van de band het derde album dat is uitgekomen via Metal Blade Records.

Het album heeft me een aantal luisterbeurten gekost om het geheel te doorgronden en alles in mij op te laten nemen. We hebben hier dan ook duidelijk met een groeiplaat te maken waarbij zangeres Marjan Welman een vaste waarde binnen de band blijkt te zijn. Zij lijkt dan ook haar draai binnen de band inmiddels gevonden te hebben. Ten opzichte van het vorige album is niet alleen haar zangkunst verbeterd, ook heeft ze intensiever meegewerkt aan het ontstaan van deze schijf. Verder is het geluid van de heavy rockband duidelijk wat progressiever geworden. Het gitaarwerk is een stuk interessanter en experimenteler geworden. Ook is toetsenist Jan Munnink meer aanwezig en bevatten de nummers meer sfeer en rust. Het album opent wat rustig met een gitaarrif, waarna zangeres Marjan Welman haar ingetogen zangpartijen inzet. Hierna gaat het verder met het titelnummer ‘Cold Comfort’, dat wat progressiever en melancholischer klinkt als het voorgaande werk van de band. Songs als “Black Stars In A Blue Sky” en “Retrospect” zouden in de top 40 kunnen onder het genre popmuziek. “Naeon” is een apart maar erg goed doordachte song. Dit nummer heeft een lekkere groove en het tempo ligt duidelijk wat hoger dan bij de rest van de songs.

Autumn weet met ‘Cold Comfort’ te overtuigen met een wat progressief, atmosferische en melancholisch geluid. De songs zijn gevarieerd en voorzien van de nodige breaks en onverwachte wendingen waarbij ook de productie prima in orde is. Verder is het album ook verschenen als speciale digipack uitvoering, en voor de echte liefhebber is er dan nog een Japanse uitgave met extra bonustracks. (Talitha Martijn)

01. The Scarecrow
02. Cold Comfort
03. Black Stars In A Blue Sky