Assassin Breaking The Silence

Steamhammer / SPV

Assassin

Het nieuwe album van de Duitse thrashers van Assassin is op 28 februari verschenen via Steamhammer / SPV. Het album heeft de toepasselijke titel ‘Breaking The Silence’ meegekregen, want de voorganger ‘Interstellar Experience’ stamt uit 1988. Assassin vierde hoogtij dagen in de beginperiode van Duitse thrash samen met bands als Kreator, Destruction Sodum en Exhumer, echter na twee albums hield de band het voor gezien. In 2003 was er wel een soort van reünie en werd er op het prestigieuze Wacken Open Air opgetreden. Het duurde echter tot 2005 voordat er nieuwe werk verscheen in de vorm van het zelf gefinancierde en in eigen beheer opgenomen ‘The Club’. Deze release zal de meest fans dan ook totaal ontgaan zijn, want na enig zoekwerk blijkt dat dit schijfje slechts sporadisch verkrijgbaar was.

Nu is er dan eindelijk nieuw werk van de eigenlijk altijd ondergewaardeerde band en het resultaat mag er zijn. ‘Breaking The Silence’ is een heerlijk thrash plaatje waarmee Assassin de concurrentie met gemak aankan. Het album opent met het titelnummer, een thrashy song. Wat verder opvalt is het snelle, rechttoe rechtaan gitaarspel van beide gitaristen en de rauwe, hardcore getinte vocalen. De zangpartijen van zanger Robert Gonella doen mij echter wel wat aan Kurt Brecht van D.R.I. denken. Verder is de ritmesectie prima in orde en weet drummer Björn Sondermann alle gaatjes dicht te timmeren. Ook de volgende nummers liggen in hetzelfde straatje, jaren tachtig beïnvloede thrash. Nummers die mij wel kunnen bekoren zijn onder meer het snelle “Judas“ of “Kill Or Be Killed”, maar ook het agressieve “Destroy The State” mag er zijn. Tijdens “Strike Back”, en het afsluitende “I Like Cola” wordt het gaspedaal nog eens flink ingetrapt, waarbij de laatste track nogal rommelig overkomt.

De productie van ‘Breaking The Silence’ lag in handen van Harris Johns die eerder samenwerkte met bands als Voivod, Kreator en Sodom. Thrash fans van weten dan ook genoeg en halen dit album zo snel mogelijk in huis want dit is verplichte kost.

01. Breaking The Silence
02. Raise In The Dark
03. Judas