As Enemies Arise Chapters

Crossfirecult Records

As Enemies Arise

As Enemies Arise is een vijfkoppige, Nederlandse band die bivakkeert in het hardere metal-core straatje. Ik ben verder niet echt bekend met deze band, maar As Enemies Arise heeft door het vele optreden een redelijke naamsbekendheid in het clubcircuit weten op te bouwen. Op 6 januari is het debuutalbum ‘Chapters’ verschenen via Crossfirecult Records en werd opgenomen in de Toneshed Studio in Horst. Deze schijf is daarmee de opvolger van de uit 2009 stammende EP ‘Show Me That Smile’.

Het album opent met “Closure”, waarbij je als je naar de titel kijkt deze song eerder als laatste nummer zou verwachten, maar niets is minder waar. Tijdens deze opener gaat de band er meteen hard tegenaan, de vette riffs, beatdowns en schreeuwerige zangpartijen zijn voorzien van de nodige agressie en melodie. Bij dit nummer moet je gelijk je best doen om te bepalen of je dit album verder wilt luisteren. Voor fans van de band zal dit geen probleem zijn, maar voor wie de band voor het eerst hoort zal dit even wennen zijn. De tweede song “Embrace Tomorrow” bevat een lekker meeschreeuw gehalte en krachtige riffs en stevige drumpartijen. Het begin is wat sloom/zwaar maar de song is goed opgebouwd en dat verandert dus tijdens de track. Een van de opvallendste nummers van deze schijf is “Piracy” wat begint met een mooi piratenintro. De volgende song is “Effort & Inches”, deze is geheel instrumentaal. Het is een aardig nummer maar hierdoor zakt de aandacht bij mij een beetje weg omdat het de vaart er een beetje uithaalt. “In Holy Matrimony” is vervolgens een heerlijk nummer, voorzien van wat meer metal invloeden, verder is de song bijna catchy te noemen. Tijdens het afsluitende “Daybreak” wordt het gaspedaal weer ingetrapt en brengt de song je opnieuw in de metal-core sferen.

Met ‘Chapters’ heeft As Enemies Arise een degelijk album voorzien van vette metal-core overgoten met een metalsausje uitgebracht. De muziek is technisch maar de schijf duurt niet erg lang want na iets meer dan een half uur heb je het hele schijfje al gehoord. Verder is de productie prima, het geluid is lekker pittige en de band klinkt enthousiast. Kortom; fans van bands als bijvoorbeeld Misery Signals, Carpathian, Architects en The Ghost Inside moeten dit album zeker eens gaan beluisteren. (Talitha Martijn)

01. Closure
02. Embrace Tomorrow
03. Chapters