Artas Riotology

Napalm Records

Artas

Het tweede album van het uit Oostenrijk afkomstige Artas heeft de titel ‘Riotology’ meegekregen en is onlangs via Napalm Records verschenen. Het album is daarmee de opvolger van het uit 2006 stammende debuutalbum ‘The Healing’. Volgens het bijgeleverde promoverhaaltje bestempelt de band zich als modern metal band, wat eigenlijk niets anders wil zeggen dan dat de band een mix metalcore met nu-metal en thrash speelt. Het album telt vijftien songs, waarmee de totale speelduur op zo’n zevenenzestig minuten is komen te liggen. Verder opvallend detail van deze release is dat de songs meertalig worden gebracht, naast het Engels krijgen we namelijk ook Duitse, Spaanse en Franse teksten voorgeschoteld.

Na het korte intro, getiteld “A Journey Begins” gaat het album van start met het snelle “Fortress Of No Hope” dat gevolgd word door het felle, messcherpe “The Day The Books Will Burn Again”, twee songs die nog niet eens zo verkeerd klinken. Echter nummers als het in het Duits gezongen “Rassenhass”, of het Spaanstalige “No Pasaran” kunnen mij niet bekoren. Dit ligt nog niet eens zo zeer aan de taal, maar de nummers missen simpelweg net iets van originaliteit. Verder mist de band een vaste lijn, er worden teveel stijlen, invloeden en talen door elkaar gebruikt. Het was dan ook beter geweest als de band net wat meer aandacht had besteed aan de songs en daarmee een vaste lijn had uitgestippeld. Bijvoorbeeld in de stijl van het stampende “The Grin Behind The Mirror Part 1“ dan had de band met deze release stukken hoger gescoord. Wat betreft de rest van de songs op het album, nummers als “Ashes Of Failure” kunnen mijn goedkeur nog wel verdragen, maar de balad achtige songs als “O5” klinken mede door de zangpartijen niet om over naar huis te schrijven. Daar komt dan nog eens bij dat de aandacht na een tijdje behoorlijk gaat verslappen omdat de meeste songs nogal aan de lange kant zijn.

Al met al heeft Artas mij met “Riotology” niet echt weten te overtuigen, de band weet zich geen eigen stijl aan te meten en wat betreft de gitaarrifs is de originaliteit nogal eens ver te zoeken. Over de productie valt overigens niet veel aan te merken, het geluid is dan ook helder, zuiver en vet. Wat dat betreft dus alles in orde dus, maar wat wil je met iemand als Jacob Hansen achter de knoppen.

01. A Journey Begins
02. Fortress Of No Hope
03. The Day The Books Will Burn Again