Anvil Strength Of Steel / Pound For Pound / Worth The Weight  (Re-release)

Steamhammer / SPV

Anvil

Eerder dit jaar verscheen het veertiende album titel ‘Juggernaut Of Justice’ van de Canadese heavy metal band Anvil waarbij de band op lovende kritieken kon rekenen. Genoeg reden dus voor SPV / Steamhammer om een aantal oude albums van de band opnieuw uit te brengen. Zo heeft het label de albums ‘Strength of Steel‘ (1987), ‘Pound for Pound‘ (1988) en ‘Worth the Weight’ (1992) enkele weken gelden opnieuw uitgebracht op zowel cd als ook op gelimiteerd vinyl. Het ‘Worth The Weight’ album is overigens nooit eerder op vinyl uitgebracht.

De basis voor Anvil werd in 1973 gelegd door Steve Kudlow en Robb Reiner die anno 2011 nog steeds deel uitmaken van de band. Het debuutalbum ‘Hard 'n' Heavy’ werd aanvankelijk nog in eigen beheer onder de bandnaam Lips uitgebracht, maar nadat de band een deal met Attic records tekende werd het album in 1981 alsnog onder de naam Anvil uitgebracht. De navolgende albums ’Metal on Metal’ (1982) en ‘Forged in Fire’ (1983) bezorgden Anvil een aanzienlijke reputatie in de metalscene. Hierdoor leek de band klaar voor de grote doorbraak. Zover kwam het echter niet, wat volgde waren jaren van label- en managementproblemen waardoor het echte succes eigenlijk altijd uitbleef.
In deze moeilijke periode werden ook de albums ‘Strength of Steel‘, ‘Pound for Pound‘ en ‘Worth the Weight’ uitgebracht, maar echt doorbreken bij het grote publiek leek maar niet te lukken.

Gedurende de periode 2005-2007 werd de band gevolgd voor een documentaire geregisseerd door voormalig Anvil roadie Sacha Gervasi. De documentaire volgt de originele bandleden Reiner en Kudlow in hun aanhoudende worsteling om van Anvil een succes te maken tijdens de opnames van hun album ‘This is Thirteen’. Begin 2009 werd deze documentaire getiteld ‘Anvil! The Story of Anvil’ uitgebracht. De film ontving lovende kritieken en werd een doorslaand succes. Het bezorgde de band alsnog de erkenning waar het ruim dertig jaar voor had geknokt. Hierop lukt het de band om op diversen grote festivals in Europa te spelen en ook treed men op als voorprogramma van AC/DC in diverse Amerikaanse arena’s waardoor de toekomst van Anvil er in ieder geval weer rooskleurig uitziet.

Wat betreft de re-releases ‘Strength of Steel’, ‘Pound for Pound‘ en ‘Worth the Weight’, deze zijn vormgegeven in een mooie digipack voorzien van een vernieuwd boekwerkje en liner notes van Lips en Robb Reiner. Wat mij echter wel wat tegenvalt is dat deze releases geen extra’s bevatten, want volgens mij moet er genoeg materiaal voorhanden zijn. Als is het maar wat live materiaal van het afgelopen jaar, toen de band te zien was op festivals als Graspop en Wacken Open Air.

Al met al zijn deze releases leuk voor de fan van de band die deze albums nog niet in huis heeft, maar mocht je de albums al in je bezit hebben bieden deze uitgaven niets nieuws onder de zon.

Tracklist “Strength Of Steel”:

01. Strength Of Steel