Zodiac Mindwarp & The Love Reaction We Are Volsung

Steamhammer / SPV

Zodiac Mindwarp & The Love Reaction

Op 27 september zal het nieuwe album van de Britse rockers Zodiac Mindwarp & The Love Reaction uitkomen. Het album heeft de titel ‘We Are Volsung’ meegekregen en zal via Steamhammer / SPV uitkomen. De jonge rockers onder ons zal de naam Zodiac Mindwarp & The Love Reaction niets zeggen, echter de oudere rockers des te meer. De band scoorde eind jaren tachtig hits zoals "Back Seat Education", "Trash Madonna" en het legendarische “Prime Mover” uit 1987 en tevens was de band in die tijd niet weg te denken van MTV’s Headbangersball. Verder waren de teksten en videoclips vaak voorzien van droge humor en zelfspot en schreef zanger Mark Manning de song “Feed My Frankenstein”, die later door Alice Cooper werd opgenomen. Begin jaren negentig viel de band uit elkaar, waarbij er door de jaren heen nog sporadisch werd opgetreden. Ook zagen enkele albums nog het levenslicht, dit alles echter zonder op te vallen, maar daar is nu verandering in gekomen.

Het album gaat van start met het krachtige en stevige “Stark Von Oben”, voorzien van rauwe gitaarpartijen en enigszins vervormde vocalen. Ook het volgende “We Are Volsung” is een prima rock ‘n’ roll track voorzien van scheurend en hakkend gitaarwerk. De zang van Zodiac komt behoorlijk rauw over, de refreintjes zijn simpel en ook de rest van teksten zijn na slechts één keer luisteren al mee te zingen. “We Ride” is een prima song, waarbij het uitstekende drum en bass van de ritmesectie één ding is wat opvalt. Het zijn echter ook de typische, rauwe vocalen van Zodiac zelf en het scheurende gitaarwerk van Cobalt Stargazer die er bovenuit springen. Luister maar een naar “White Trash”, het luchtige “Don't Touch My Guitar”, of het catchy “Die Pretty”. Ook de rest van de song liggen in hetzelfde rock straatje, voorzien van scheurende solo’s, krachtige drumpartijen en hakkend gitaarwerk zoals het groovende “Key To Your Heart”. Het album wordt afgesloten met het van enige Southern rock invloeden voorziene “Kill A Mockingbird”.

Met “We Are Volsung“ bewijst de band op de juiste weg terug te zijn, krachtiger, gemener en heavier dan voorheen. Het geluid is rauw en smerig, alsof de band het album in een donkere, zweterige kroeg heeft opgenomen, en zo hoort het dan ook. Mocht Zodiac Mindwarp binnenkort ons land bezoeken ga ze dan zeker eens zien.

01. Stark Von Oben
02. We Are Volsung
03. We Ride