Yverdoom Pestalozzi Platz Massacre

Headstrong Records

Yverdoom

Eind oktober is het debuutalbum ‘Pestalozzi Platz Massacre’ van het Zwitserse Yverdoom uitgekomen via Headstrong Records. De band werd in 2006 opgericht en het geluid ligt volgens eigen zeggen in het straatje van bands als Entomed, Mesuggah, Pantera en Crowbar. Dit resulteert in een mix van zware, chaotische thrash, voorzien van enige hardcore en metalcore invloeden.

Het album opent met het korte, chaotische “Jah Blast”, waar de band meteen alle remmen losgooit. Het volgende “Another Step To Hell” is vervolgens een agressieve song, voorzien van enige metalcore invloeden maar een echte uitschieter is het niet. “The Luminous Path” ligt mij vervolgens veel beter, de groovende ritmes en het sterke drumwerk zijn twee positieve punten die opvallen. Tijden het instrumentale “Minus Vox” laat de band horen wat men in huis heeft, de invloeden van een band als Mesuggah zijn hier overigens goed waarneembaar. Het fusion achtige gitaarwerk en het groovende basswerk word zeer dynamische gebracht waarbij ook aandacht is besteed aan de nodige melodie en ritmewisselingen, iets wat tijdens de rest van de song op het album nogal eens ver te zoeken is. “Putaquepariu“ gaat van start met tribal achtig drumwerk, waardoor de link met een band als Soulfly snel gemaakt is. Maar al snel gaat de song over in een snelle, brute song voorzien van thrashy riffs. De zware grunts zijn afkomstig van Murcus D’Angelo van de band Claustrofobia. Ook “You’re My Ragweed” en “Ordinary Warrior” zijn felle, chaotsche en thrash georiënteerde songs. Het album wordt vervolgens afgesloten met de Integrity cover “Systems Overload”, waar de band nog een keer op volle snelheid doorhaalt.

Met ‘Pestalozzi Platz Massacre’ heeft Yverdoom een redelijk album afgeleverd, echter met een speelduur van nog geen half uur is dit album eigenlijk net wat te kort. De song stuk voor stuk agressief, maar ondanks dat niet geheel origineel. Echter, als de band op een eventueel volgend album meer songs als “Minus Vox” weet te schrijven zal het uiteindelijk toch wel goed komen met deze band.

01. Jah Blast
02. Another Step To Hell
03. The Luminous Path