Year Long Disaster Black Magic; All Mysteries Revealed

Volcom Entertainment

Year Long Disaster

Op 5 maart zal het tweede album van het Amerikaanse Year Long Disaster verschijnen via Volcom Entertainment. Het album heeft de titel ‘Black Magic; All Mysteries Revealed’ meegekregen. De band bestaat uit zanger/gitarist Daniel Davies (zoon van The Kinks gitarist Dave Davies), Karma to Burn bassist Rich Mullins en drummer Brad Hargreaves. De sound van de band ligt in het straatje van jaren zeventig grootheden als Led Zeppelin, The Who en Cream, gemixt met enige stoner invloeden.

Het album begint met een rustig instrumentaal intro genaamd “Black Magic” dat vervolgens naadloos overgaat in het volgende “Show Me Your Teeth“, een stevige rocksong voorzien van krachtig en spetterend gitaarwerk, groovende baspartijen en uitstekende vocalen van zanger Daniel Davies. Wat verder opvalt bij de band is de voorliefde voor de jaren zeventig rock die behoorlijk aanwezig is, luister maar een naar een nummer als “She Told Us All” waarin het gitaarwerk wel doet denken aan het oudere werk van Kiss. Tijdens “Sparrow Hill” is de hoofdrol weggelegd voor bassist Richard Mullins, klasse. Met het akoestische “Seven Of Swords” heeft de band het nodige rustpunt in weten te bouwen, maar verder bestaat deze plaat gewoon uit een tiental stevige, energieke rock songs. “Stranger In My Room” is vervolgens weer een up-tempo stamper waar de damp vanaf slaat, de song is dan ook voorzien van geweldige gitaarriffs, krachtige drumpartijen en gierend gitaarwerk. Ook de rest van de songs zijn voorzien van dezelfde ingrediënten. Het album wordt afgesloten met het enigszins psychedelische en aan Led Zeppelin refererende “Foggy Bottom”.

Met ‘Black magic; All Mysteries Revealed’ levert de band een zeer degelijk rockalbum af, voorzien van de nodige jaren zeventig invloeden maar tevens weet de band er een moderne frisse draai aan te geven. De hoofdrol op dit album is weggelegd voor zanger/gitarist Daniel Davies die naast zeer spetterend gitaarwerk met een aantal zeer sterke riffs aan komt zetten en dan zijn ook zijn zangpartijen nog eens van grote klasse waardoor de band een eigen geluid weet te creëren. Fans van eerder genoemde bands en stevige jaren rock voorzien van een modern geluid moeten dit album dan ook zeker eens een kans geven.

Voor wie de band live aan het werk wil zien, de band zal in ieder geval op het aanstaande Paaspop te zien zijn op zaterdag 3 april.

01. Black Magic
02. Show Me Your Teeth