With Chaos In Her Wake Treason

Rising Records

With Chaos In Her Wake

Op 15 februari zal via Rising Records het debuutalbum van het Engelse With Chaos In Her Wake verschijnen dat de titel ‘Treason’ heeft meegekregen. De band werd ergens in 2005 opgericht en in 2006 werd er een 2 track demo uitgebracht dat resulteerde in diversen live shows in het voorprogramma van bands als The Red Chord, From A Second Story Window & Dead To Fall. In 2007 werd de EP 'Humanity' uitgebracht waarop de nog jonge band een deal wist te scoren met Rising Records. Inmiddels heeft de nog jonge band al diversen tours door Engeland op zijn naam staan en is nu is dan eindelijk het moment aangebroken waarop de heren het ook op het vasteland van Europa gaan proberen.

Het geluid van With Chaos In Her Wake kunnen we het makkelijkste onderbrengen in het deathcore hokje voorzien van enige grindcore invloeden ondanks dat het bijgeleverde promoblaadje ons iets anders doet beloven. Het album opent met het brute “Fraudulent Activity”, een stevige song voorzien van krachtige riffs, brute grunts en alles vernietigende drumpartijen. Ook de volgende songs kennen geen genade, luister maar eens naar het snelle “Cryptic Assembly” of het krachtige “Scars In The Obelisk”. De zangpartijen wisselen tussen zeer lage en een wat hogere krijsende grunts zonder al te veel variatie. Wat betreft het gitaarwerk Tom Wilkinson en Ricky Outhwaite, de riffs zijn prima in orde maar de drums en zangpartijen overheersen in de mix waardoor de gitaarpartijen behoorlijk op de achtergrond komen te liggen en dat is jammer.

Met ' Treason’ heeft de band een degelijk album afgeleverd dat niet echt uitblinkt in originaliteit. De songs op dit album kunnen dan ook net zo goed van tien andere bands zijn. Echter aan de kwaliteiten van de band zal het dan overigens niet liggen, zo zijn de felle drumpartijen van Rob Johnson uitstekend en is zanger James Lawence voorzien van een krachtige stem en brute rochel. With Chaos In Her Wake zal dan ook op eventueel volgend album heel met heel wat originelere songs aan moeten komen wil de band nog opvallen inde massa.

01. Fraudulent Activity
02. Genocide : Oppressive Violence
03. From The Skies