Witchery Witchkrieg

Witchery

Fans van het Zweedse Witchery moeten nogal eens geduld hebben, het voorgaande album ‘Don’t Fear The Reaper’ stamt alweer uit 2006. De band heeft dus ongeveer vier jaar nodig gehad voor het completeren van ‘Witchkrieg’ zoals de titel van het nieuwe werkje luid. Het album ligt vanaf 21 juni in de winkels en zal via Century Media Records verschijnen. Witchery werd opgericht door Jensen (The Haunted), Richard Corpse, Toxine en Mique. Nog voor de release van het debuutalbum ‘Restless And Dead’ wordt in Sharlee D'Angelo (Arch Enemy, ex-Mercyful Fate) een vaste bassist gevonden. Voor de opnamen van het derde album ‘Symphony For The Devil’ heeft drummer van het eerste uur, Mique plaats moeten maken voor Martin Axenrot (Bloodbath, Opeth) waarmee de band een hoop potentie in huis heeft gehaald. Met deze bezetting werd de basis gelegd voor ‘Don't Fear The Reaper‘, een album dat mij wel kon bekoren. Op deze nieuwe release heeft oudgediende Toxin plaats moeten maken voor Legion (ex-Marduk, Devian) die de zangpartijen voortaan voor zijn rekening neemt. Verder heeft de band op deze release een aantal gastmuzikanten weten te strikken, zoals Kerry King, Hank Shermann en Andy LaRocque en dat zijn zeker niet de minste artiesten.

De band gaat furies van start met de uptempo titeltrack “Witchkrieg”, de song is voorzien van thrashy riffs, krachtige drums en rauwe vocalen van Legion. De song heeft wel wat weg van Slayer, het is dan ook niet voor niets dat gitarist Kerry King (Slayer) tijdens deze song een niet onverdienstelijke gastbijdrage levert. Het album gaat vervolgens verder met het snelle, stevige en beukende “Wearer Of Wolf's Skin”. Tijdens “The God Who Fell From Earth” is het Hank Shermann (Mercyful Fate, Demonica) die de song van een mooie solopartij voorziet. “Conqueror's Return” is een krachtige en pakkende thrashgranaat voorzien van een catchy refrein. Tijdens “The Reaver” zijn het beide Exodus gitaristen Gary Holt en Lee Altus die de song sieren met een mooie twinsolo in de welbekende Exodus stijl. Tijdens het felle “From Dead To Worse” is het vervolgens Andy LaRocque (King Diamond) die we tegenkomen en tijdens “One Foot In The Grave” is het niemand minder dan Jim Durkin (Dark Angel) die een werkelijk zeer strakke solo neerzet. Wat verder opvalt aan de song op deze release zijn de felle, rauwe en krachtige vocalen van Legion. “Hellhound” gaat vervolgens stevig van start met heerlijke, hakkende gitaarriffs. Het volgende “Witch Hunter” is dan weer een snelle song, voorzien van wat vervormde zangpartijen van Legion. Deze song sluit het album daarmee dan ook op gepaste wijze af.

Met ‘Witchkrieg’ heeft de band een zeer degelijk album weten af te leveren. De songs zijn stuk voor stuk voorzien van heerlijke thrashriffs, rauwe zangpartijen en krachtige drumpartijen, waarmee Witchery zich een eigen geluid heeft weten aan te meten. Verder zijn de songs kwalitatief dik in orde en valt er over de productie ook weinig te klagen. Fans van stevige en felle thrash halen dit album dan ook meteen in huis!

01. Witchkrieg
02. Wearer Of Wolf's Skin
03. The God Who Fell From Earth