We Came As Romans To Plant A Seed

Redfield Records / Suburban

We Came As Romans

Het debuutalbum, ‘To Plant A Seed’ van de voor mij tot nu toe onbekende We Came As Romans is op 24 september via Redfield Records verschenen. Zoals met veel nieuwe band kunnen we al snel constateren dat de band een vorm van metal core / post-hardcore speelt. Alle ingrediënten zijn aanwezig zoals pittig gitaarwerk, melodie en cleane zang, die dan weer afgewisseld wordt met felle screams. De tien nummers op het album bestaan voornamelijk uit vrolijke liedjes, die veelal over de liefde gaan. Hierin onderscheid de band zich van de vele bands in het genre. Bij het beluisteren van het album valt redelijke te ontdekken naar welke bands de heren zelf graag luisteren. Je hoort hier en daar invloeden terug van bands zoals onder andere August Burns Red, The Devil Wears Prada en Underoath.

Het eerste nummer “To Plant A Seed” gaat melodieus van start waarna zanger David Stephens vrijwel meteen een brute grunt stem opzet, het stuk bevat verder gierende gitaren, maar ook enkele rustige stukken. Tijdens “Broken Statues” valt het mij op dat er stevig gebeukt wordt. Deze song is een stuk vetter en bruter dan de meeste songs die we op deze schijf te horen krijgen. Bij het derde nummer “Intentions” valt vooral de tekst op, het is allemaal vrolijk en luchtig. Ook de keyboards leveren mooi werk af in dit nummer. Hier horen we de cleane zang en ook de screams voorbij komen. “Roads That Don’t End And Views That Never Cease” is een nummer dat van start gaat met brute zangpartijen, maar tegen het einde wordt er in het nummer tevens gebruik gemaakt van wat vervormde zang. Ondanks de brute grunts klinkt ook dit nummer opgewekt en is het goed merkbaar dat de muzikanten aardig op elkaar ingespeeld zijn. Bij “Dreams” is de afwisseling en juist de combinatie van cleane zang en screams goed merkbaar. Maar ook de dosis core is goed gemixt met de juiste melodieën. “Beliefs” is dan net zoiets als “Dreams”. De cleane zang past hier goed bij, deze komen van toetsenist Kyle Pavone, die dit niet onverdienstelijk doet. Hij heeft een mooie stem. Het schreeuwen word gedaan door David Stephens, en de heren vullen elkaar prima aan. De combinatie is aardig te noemen. Verder is op het hele album veel variatie in de ritmes te ontdekken. De gitaren en keyboard wisselen elkaar op de juiste momenten af en het geheel zit meestal erg melodieus in elkaar. Luister maar eens naar een nummer als “I Will Not Reap Destruction”, deze ligt opnieuw in hetzelfde straatje met veel melodie en prettige zang. Dit nummer is net als de rest een erg positief en vrolijk nummer. Het laatste nummer “An Ever-Growing Wonder” bevat erg mooi sferisch toetsenwerk en is erg melodieus.

Al met al is “To Plant A Seed” een nette cd geworden, voorzien van leuk artwork en ook de productie is erg goed te noemen. Voor fans van eerder genoemde bands is dat dan ook een aanrader en is dit een leuke aanwinst voor je collectie. Tevens is de band later dit jaar samen met Parkway Drive, Comeback Kid, Bleeding Through, Emmure, War From A Harlots Mouth en Your Demise nog te zien op de “Never Say Die” tour, en wel op zondag 7 november 2010 in 013, te Tilburg. (Talitha Martijn)

01. To Plant A Seed
02. Broken Statues
03. Intentions