We Are The Ocean Cutting Our Teeth

Hassle Records / Suburban

We Are The Ocean

Op 25 januari zal het debuutalbum van de Engelse post-hardcore band We Are The Ocean verschijnen via Hassle Records. De nog zeer jonge band werd in 2007 opgericht en een jaar later werd de band door Kerrang Magazine genomineerd voor de ‘best newcomer’ award. Verder bracht de band in 2008 in eigen beheer de EP ‘We Are The Ocean’ uit en werd in november 2009 de EP ‘Look Alive’ uitgebracht als voorloper op het debuutalbum. In thuisland Engeland is de band inmiddels behoorlijk populair en was de band al veelvuldig op het podium te zien. ‘Cutting Our Teeth‘ werd geproduceerd door Brian McTernan (The Bled, Thrice, Circa Survive).

Met deze nieuwe release is nu ook het vaste land van Europa aan de beurt. Het album opent met “Look Alive”, dat al eerder te horen was op de gelijknamige EP uit 2009. De song is niet extreem hard maar bevat wel een behoorlijke dosis energie en is voorzien van degelijke zangpartijen, die bestaan uit felle sreams van Dan Brown. Maar het zijn toch wel de cleane zangpartijen van gitarist Liam Cromby die de song dragen. Tijdens het volgende “Our Days Are Numbered” gaat de band er al een stuk harder tegenaan en ook de rest van de songs die volgen worden harde stukken afgewisseld met mooie rustige passages voorzien van cleane zangpartijen. Wat betreft de kwaliteiten van de band, dit lijkt ook wel goed te zitten want alle bandleden hebben genoeg te bieden. Zo zijn de riffs prima in orde en ook het drumwerk van Tom Whittaker is helemaal oké, al het dit wel wat feller mogen zijn. Tijdens nummers als “Confessions” en “(I'll Grab You by the) Neck of the Woods” gaat het tempo vervolgens wat omlaag en deze nummers missen dan ook de kracht van bijvoorbeeld het meer up-tempo “These Days, I Have Nothing”. Het mag dan ook duidelijk zijn dat de kracht van We Are The Ocean in de uptempo songs ligt. Verdere uitschieters op het album zijn onder meer het krachtige “Are You Proud of Me Now?”. Het album wordt vervolgens afgesloten door “This Is Called My Home”, een song die rustig van start gaat maar waarna al snel de volle kracht van de band wordt benut.

Met “Cutting Our Teeth” heeft We Are The Ocean en prima album afgeleverd dat op zich een aanrader is voor fans van bands als Alexisonfire en Enter Shikari. Echter de post-hardcore fan die wel eens wat anders dan de standaard hap wil beluisteren kan dit album laten gerust liggen.

01. Look Alive
02. Our Days Are Numbered
03. All of This Has to End