Volbeat Beyond Hell / Above Heaven

Universal Music

Volbeat

Vanaf 10 september ligt het nieuwe, inmiddels vierde album van het Deense Volbeat in de schappen. Het album heeft de titel ‘Beyond Hell / Above Heaven’ meegekregen en is de langverwachte opvolger van ‘Guitar Gangsters & Cadillac Blood’. Het album zal via Universal Music uitkomen waarmee de band enige tijd geleden een deal wist te sluiten, nadat de eerste drie album bij het relatief kleine Mascot Records verschenen. Het label, de band maar ook de steeds groter wordende fanschare van de band hebben dan ook grote verwachtingen van deze release waarnaar reeds enkele maanden reikhalzend wordt uitgekeken.

Het album opent met de typische Volbeat song, ‘The Mirror And The Ripper’. Een krachtige, uptempo song voorzien van het typerende zangwerk van Michael Poulsen, stevige riffs en krachtig drumwerk. Halverwege gaat de song vervolgens over in een in een wat hoger tempo. Niet stil blijven zitten is dan ook onvermijdelijk en het zal mij dan ook niet verbazen als deze song het live goed zal doen. “Heaven Nor Hell” gaat van start met een stevig drumwerk en een felle riff, vervolgens wordt de mondharmonica ingezet waardoor het geheel wat bluesy overkomt. Het hierop volgende “Who They Are” doet me wel wat aan Slayer’s “South of Heaven” denken, maar ook Metallica komt even om de hoek kijken. Luister maar eens naar de hakkende riffs aan het begin van de song. De zang van Michael is wat rauwer, maar toch is de song ook weer voorzien van fijne meezing refreintjes. De eerste single van het album, “Fallen“ is dan weer heel erg Volbeat, de emotionele zang van Michael en het herkenbare refrein blijven lang hangen. Deze track is daarmee dan ook de meest commerciële van het album. Tijdens “A Better Believer” trapt de band het gaspedaal eens diep in. Met “7 Shots” krijgen we vervolgens wat country invloeden voorgeschoteld, waarbij het wel duidelijk naar voren komt dat het beginstuk van deze song geïnspireerd is door Johhny Cash’s uitvoering van “Ghostriders In The Sky”. Verder bevat de song uitstekend gitaarwerk van gastgitarist Michael Denner (Mercyful Fate, Demonica) en is het zanger Mille Petrozza (Kreator) die de nodige afwisseling brengt. “A New Day” is catchy, voorzien van een rustig middenstuk met enkele akoestische gitaarpartijen. Met “16 Dollars“ gaat het roer vervolgens wat om, want de song is een pure, uptempo rockabilly klassieker die mij erg goed bevalt. Het uptempo “A Warrior's Call” was eerder dit jaar al live te horen tijdens de show die de band in 013 speelde. De song is voorzien van een pompende beat, catchy refreintjes en stevig gitaar en drumwerk. “Magic Zone” is opnieuw voorzien van uptempo riffs. Tijdens “Evelyn” zal het even schikken zijn voor de meeste Volbeat fans want niemand minder dan Napalm Death’s Barney Greenway, neemt tijdens deze song de grunts voor zijn rekening. De song is tevens voorzien van polka beats, melodieuze zang van Poulsen en Volbeat bewijst dan ook maar weer eens dat ze durven af te wijken van de gladgestreken paden. “Being 1” is herkenbaar, voorzien van alle Volbeat ingrediënten, alleen had de band het hooligankoor wel achterwege mogen laten. Tijdens het afsluitende “Thanks” bedankt de band zijn fans van de afgelopen jaren, waarbij ik wel wat aan de Dropkick Murphys moet denken. Luister maar eens naar het refrein ‘Sing it out loud, sing it out proud’, dit neemt echter niet weg dat dit een prima afsluiter van het album is.

Al met al heeft Volbeat met ‘Beyond Hell / Above Heaven’ een waardige opvolger weten af te leveren die het zeker goed zal doen bij het grote publiek. Het album is voorzien van de nodige variatie, de band neemt risico’s en toch klinkt het album als Volbeat. Fans van het eerste uur zullen echter hun bedenkingen hebben bij deze release. Maar het valt niet te ontkennen dat de band er sinds de release van het debuut The Strength / The Sound / The Songs(2005) hard voor heeft geknokt om zover te komen. Wat mij betreft is het succes dat de band nu heeft dan ook meer dan gegund. Verder gaat de limited editon vergezeld van en extra live DVD, die werd opgenomen op 24 februari 2010 in 013 te Tilburg.

Op 10 november zal de band tevens live te zien zijn in de Heineken Music Hall waar ongetwijfeld enkele nieuwe songs gespeeld gaan worden en het zou mij niet verbazen als deze show van te voren al zou uitverkopen. (Eugene Straver)

01. The Mirror And The Ripper
02. Heaven Nor Hell
03. Who They Are