Valkyrie Man Of Two Visions

MeteorCity Records

Valkyrie

Het album ‘Man Of Two Visions’ van het Amerikaanse Valkyrie is het tweede volwaardige album van de band, dat oorspronkelijk uit 2008 stamt. Het album werd vervolgens op vinyl uitgebracht door Kreation Records uit Seattle en binnenkort zal MeteorCity Records het album nogmaals uitbrengen De band komt uit Virginia en werd in 2002 door de broers Jake en Pete Adams opgericht, waarvan de laatste tegenwoordig ook werkzaam is bij Baroness. De sound van de band kan het best omschreven worden als heavy rock gemixt met stevige heavy metal en een vleugje doom waarbij het geluid sterk beïnvloed is door jaren zeventig invloeden.

Het album opent met het opgewekte, up-tempo “Running Out”, de song is voorzien van stevige riffs, briljante dubbele gitaarharmonieën en dubbele zangpartijen van de broertjes Adams waarbij de link naar het oude Iron Maiden snel gemaakt is. De heren weten een typisch jaren zeventig / tachtig geluid neer te zetten zonder dat de songs gedateerd overkomen. Het volgende “Dawntide's Breeze” gaat van start met een stevige riffs en heavy gitaarpartijen in de stijl van Black Sabbath waarna de rest van de band invalt. “Green Highlander” is dan een rustgevend instrumentaal tussendoortje waarop de band verder gaat met “Apocalypse Unsealed’ dat voorzien is van spetterend en groovy gitaarwerk voorzien van melodieuze solo’s. Maar luister ook eens naar het zware “False Dreams” waarbij de riffs zo van Tony Iommi’s hand zouden kunnen zijn. “The Gorge” is opnieuw een instrumentale song die de vaart wel een beetje uit het album haalt. Het album wordt vervolgens afgesloten door “Man Of Two Visions”, waarbij ik wat betreft de zware riffs opnieuw aan en band als Black Sabbath moet denken en waarbij het solo gitaarwerk wel wat weg heeft van Thin Lizzy.

De productie is overigens prima in orde, en dat ondanks dat de band het oude jaren zeventig/tachtig geluid heeft weten te behouden. Fans van het oudere werk van bands als Iron Maiden, Judas Priest, Thin Lizzy, UFO Witchfinder General en Pentagtram zal dit album zeker bevallen. Het album klokt overigens net iets meer dan zevenendertig minuten, misschien was het voor deze re-release dan ook verstandig geweest om nog wat extra materiaal aan het album toe te voegen, want de fans van de band zullen deze release waarschijnlijk ook al in huis hebben.

01. Running Out
02. Dawntide's Breeze
03. Green Highlander