Troll Neo-Satanic Supremacy

Napalm Records

Website : Troll

Negen jaar heeft het geduurd voordat Troll weer een album op ons losliet. Sinds die negen jaar is bandleider Nagash natuurlijk bezig geweest met The Kovenant hoewel daar ook al een aantal jaar geen teken van leven van is vernomen. Er is dan natuurlijk geen betere manier om je weer in de kijkers te spelen door je oude band op te graven en daarmee verder te gaan. Met een gehele nieuwe line-up werd er weer begonnen aan een nieuw album.

En een ding is duidelijk, de band is weer teruggekeerd naar het symfonische black metal geluid van hun eerste release 'Drep de Kristne' in plaats van door te borduren op het meer industriële geluid van 'The Last Predators' en zeker 'Universal'. Dat kan alleen maar positief zijn omdat het debuutalbum toch wel het beste werk van de band was. Het is meteen al te horen in opener 'Til Helvete Med Alt' wat begint met synthesizers en dan doormarcheerd onder een flinke blastbeat. Het geluid is af en toe zelfs drukkend te noemen door de lagen keyboards die gebruikt worden, maar niettemin is de productie kraakhelder. Ook 'Alt For Satan' knuppelt er aardig op los en laat horen dat ook de riffs heel naar behoren zijn als het keyboard even ophoudt met spelen. Dat is het enige nadeel dat aan deze plaat kleeft: de keyboards hebben een neiging om wat te overheersen. Als 'Gå Til Krig' begint met een keyboard-riedeltje kan ik niks anders dan de vergelijking trekken met Dimmu Borgir. Zeker het oudere werk rond 'Stormblast' heeft veel weg van deze plaat als we het productiewerk hier even wegdenken. Fans van Dimmu Borgir die dan ook smachtend uitzien naar de nieuwe plaat zouden wel eens 'Neo-Satanic Supremacy' kunnen luisteren en zien of ze dit ook te gek vinden. Het geluid van de twee bands komt af en toe namelijk dicht bij elkaar in de buurt. Eerlijk is eerlijk, Troll heeft echter wel meer spannende riffs geschreven op dit album dan Dimmu Borgir op de laatste drie.

'Burn The Witch' lijkt een wat simpel nummer (de tekst is het zeker) maar het steekt goed in elkaar en is bijna catchy te noemen. Rustpauzes zitten er niet in want 'Morkets Skoger' beukt weer ongenadig hard door. 'Hvor Tåken Ligger Så Trist Og Grå' begint wederom met een keyboardintro en is een wat langzamer, gitaargedreven episch nummer van 6 minuten. Daarentegen is het titelnummer een beukfestijn van 2,5 minuut wat de afwisseling prima maakt op dit album. Lekkere riffs en een raggend drumstel erbij. Wat wil je nog meer. Afsluiters 'At The Gates of Hell', 'Smertens Rike' en 'Age of Satan' doen nog eens dunnetjes over wat al eerder op het album gebeurde. Scheurende riffs, veel keyboards en veel blastbeats zijn de kenmerkende elementen op deze hele plaat. Troll levert hiermee waarschijnlijk hun beste werk af sinds hun debuut, en de vraag is dan ook groot wat deze band zal brengen met hun volgende album. Als de line-up stabiel blijft en de keyboards worden iets minder voorop in de mix gezet dan kan het volgende album echt een knaller worden. In ieder geval is dit album nu al aan te raden voor fans van symfonische black metal en Dimmu Borgir fans in het bijzonder. (Thomas van Golen)

01. Til Helvete Med Alt
02. Alt for Satan
03. Gå Til Krig