Triptykon Eparistera Daimones

Website : Triptykon

Dat het heerschap Tom Warrior plaats zou nemen in zijn nieuwe project Triptykon, leek me niet meer dan logisch. Echter het feit dat hij op de eerste release, “Eparistera Daimones” (Demonen aan mijn linkerzijde), de lijn van Celtic Frost dusdanig door zou zetten, was voor mij ook wel een lichte verrassing, waarmee ook de grootste verrassing van deze review meteen weggeven is.

Dat de heer Warrior een voorliefde heeft voor trage, kwaadaardige en soms wat melancholische passages, verpakt in ietwat lange nummers met veel herhaling, was mij namelijk wel bekend. Zoals hij zelf ook aangeeft in de biografie, ziet hij Triptykon dan ook gewoon als een voortzetting van Celtic Frost, wat na de reunie van een kleine 4 jaar terug als snel aan interne spanningen ten onder ging. Uit die beerput heeft hij echter wel collega Santura als gitarist op weten te pikken, en met een onbekende bassist en de drummer van Fear My Thoughts is de line-up dan ook compleet. De plaat gaat meteen al van start met twee lange nummers van rond de tien minuten, die de toon voor de rest van de plaat zetten. De typische gitaarriffs die ook op “Monotheist”, de laatste van Celtic Frost de overhand hadden, samen met een niet al te hoog tempo. Her en der horen we nog een versnelling, zoals in het begin van “Abyss Within My Soul”, wat mij betreft ook het beste nummer van het album. Met het tweetal “In Shrouds Decayed” en “Shrine”, duiken we dan nog verder de doom in, waarbij laatst genoemde echt alleen wat gekreun in een kerk in de ruimte is. Het wat snellere “A Thousand Lies” is dan nog wel een klein hoogtepuntje, maar daarna kabbelt het album wat naar het einde. In “My Pain” duikt nog wat vrouwenzang op, maar met “The Prolonging” krijgen we een outtro van bijna 20 minuten te horen. Overbodig in mijn ogen en oren, evenals de 3 nummers ervoor.

Het kan er ook aan liggen dat ik “Monotheist” ook al niet zo geniaal vond en meer hoor in het grensverleggende oudere werk van deze band. De mensen die “Monotheist” goed vonden, moeten deze plaat echter wel luisteren, want gesteund door een lekkere organische productie, waarin er geen instrument overheerst, maar alles wel lekker uit de verf komt, is dit een prima plaat. Voor de liefhebbert zullen we maar zeggen. Ook nog live te aanschouwen tijdens het al tijden uitverkochte Roadburn festival, waar ome Tom ook als curator optreedt voor de dag dat Triptykon zal spelen. (Koos van Marle)

1. Goetia (11:00)
2. Abyss Within My Soul (9:26)
3. In Shrouds Decayed (6:55)