Trigger The Bloodshed Degenerate

Rising Records

Trigger The Bloodshed

Het Engelse Trigger The Bloodshed heeft de afgelopen jaren niet stil gezeten, het debuut ‘Purgation’ verscheen immers in september 2008 en de opvolger ‘The Great Depression’ lag in mei 2009 in de winkels. Inmiddels heeft de band alweer een nieuw album klaar dat op 24 mei uit zal komen. Het nieuwe album heeft de titel ‘Degenerate’ meegekregen en zal via Rising Records uitkomen. De band werd overigens ergens in 2006 opgericht en in de korte periode dat de band bestaat werd er getoerd met niet de minste acts zoals Cryptopsy, Dying Fetus en Suffocation.

Op het nieuwe album worden we getrakteerd op een negental stevige, brute deathmetal nummers die wat tegen het deathcore genre aanleunen. Het album opent dan ook met het furieuze “A Vision Showing Nothing”, een snelle brute song voorzien van stevige grunts, harde riffs en vele breaks en tempowisselingen. Het album gaat vervolgens verder met het lompe “De-Breed”, het snelle “Hollow Prophecy”, voorzien van krachtige drumpartijen van Dan Wilding. Dan volgt het stevige “Dead Vein “ en tijdens “Dethrone“ gaat de band vervolgens over op volle snelheid. Na het afsluitende “Until Kingdom Come“ zijn we na zo’n drieëndertig minuten alweer aanbeland bij het einde van het album.

De cleane vocalen die op het debuutalbum nog aanwezig waren zijn nagenoeg verdwenen. Verder heeft de band op deze nieuwe release wel wat plaats gemaakt voor enige afwisseling door hier en daar wat rustigere passages in te bouwen. Hierdoor gaan de songs dan ook minder snel vervelen zoals op de voorganger ‘‘The Great Depression’. Ik kan dan ook concluderen dat ‘Degenerate’ een stap voorwaarts is voor de band, en ondanks dat drie albums in twee jaar tijd wat veel is, weet de band toch opnieuw te boeien en kwaliteit af te leveren. Ook de productie van het album is opnieuw prima te noemen en ook het artwork ziet er goed uit. Voor fans van razendsnelle, technische deathmetal is dit album dan ook zeer aangenaam te noemen.

01. A Vision Showing Nothing
02. De-Breed
03. Hollow Prophecy