Trident World Destruction

Regain Records / Suburban

Website : Trident

Het debuutalbum ‘World Destruction’, van het Zweedse Trident zal op 22 maart via Regain Records uitkomen. De band bestaat niet uit de minste leden, zo bestaat de lineup onder meer uit gitarist Johan Norman (Soul Reaper, Dissection), zanger Tobias Sidegård (Necrophobic), bassist Alexander Friberg (Necrophobic, Jaggernaut, Karneywar) en drummer Jonas Blom (Grief of Emerald). Het album werd opgenomen in de Sonic Train Studios in Varberg, Zweden onder leiding van engineers Andy LaRocque (King Diamond) en Nico Elgstrand (Entombed).

De sound van de band ligt in het blackened death metal straatje en zo barst de band na het bombastische intro “The Trident” los met “Jaws of Satan (Spawns of Hell)”. Een heavy song voorzien van snelle, furieuze riffs, melodieuze solo’s en moordende blastbeats. Zanger Tobias Sidegård maakt het geheel af met zijn brute grunts. Het volgende “Nemesis” is vervolgens een zware, brute en groovende song en tevens één van de betere nummers van het album. Tijdens “Stockholm Bloodbath” en “Luciferian Call“ wordt het tempo opnieuw volledig opgeschroefd. Met het korte instrumentale “Blackened Souls” neemt de band dan weer wat gas terug om verder te gaan met het krachtige en slepende “Slaves To Anguish”. Wat verder opvalt is dat de band het album behoorlijk afwisselend weet te houden door het toevoegen van akoestische intro’s en instrumentale intermezzo’s waardoor er een zeer sterk geheel ontstaat. “World Destruction“ is vervolgens weer een zeer snelle track waarna het album wordt afgesloten door instrumentale “Mephisto”.

Al met al levert de band met dit debuut een prima album af dat fans van Necrophobic, Dissection maar ook bijvoorbeeld Morbid Angel en Belphegor zeker aan zal spreken. Verder is het album voorzien van degelijk artwork dat verzorgd werd door de Braziliaanse artiest Marcelo Vasco.

01. The Trident
02. Jaws of Satan (Spawns of Hell)
03. Nemesis