Titus Tommy Gunn La Peneratica Svavolya

Mystic Production / Indie Distrubution

Titus Tommy Gunn

Eerlijk is eerlijk, Titus Tommy Gunn doet waarschijnlijk niet heel veel bellen rinkelen bij mensen. Zelfs het noemen van de naam van bassist/zanger en algeheel bandleider Tomasz 'Titus' Pukacki doet waarschijnlijk slechts een enkeling opveren. Nee, het is vooral dat de naamsbekendheid moet komen van de andere band waarin Tomasz al jaren speelt, namelijk Acid Drinkers uit Polen. Deze thrash/cross-over band is al sinds 1986 actief en heeft al met vele grote namen gespeeld. Nu is Tomasz dus een tweede band begonnen om uiting te geven aan de andere muziek die door zijn aderen stroomt, namelijk simpele hardrock. Zei iemand Motörhead?

Opener “The Bitch Is (Still) Dead” laat na het intro ook blijken dat Motörhead de beste vergelijking is. Wat zeg ik, de enige vergelijking die je kan maken met toevoeging van 'Poolse' voor Motörhead. Want je zou bijna denken dat Lemmy een licht accent heeft gekregen en duidelijker is gaan zingen, maar voor de rest klinkt de band bijna als twee druppels water als hun Engelse helden. Tot haan het ' Oe-wah-wah-wah' van Tomasz aan toe. En niet voor niets is de bijna van gitarist Tomasz Olszewski dan ook 'Lemmy'. Wat betekent dit dan voor het album? Het kan natuurlijk twee kanten op. Slechte rip-off, of degelijke hardrock. Titus Tommy Gunn valt absoluut in de tweede categorie. Luisteraars krijgen hier namelijk gewoon bijna drie kwartier simpele no-nonsens hardrock voorgeschoteld in de stijl van, jawel, Motörhead. “Varran's 10” en “Scarass” zijn gewoon lekkere stampende rockers en zo af en toe wordt er ook nog wat gesproken woord doorheen gegooid (“The Awakening”). Ook voor de variatie wel eens vreemde openers (“Grand+Snow+Gorilla”) of een aparte cover (“The Singer” van Liza Minnelli). Verder rockt het allemaal als een vrouwelijke erotische zone en krijgen we de ene bas-solo na de andere gitaar-solo om onze oren.

Heb je dus wel zin in rock, maar Motörhead ken je al, probeer dan eens dit Poolse neefje van ze. Wie weet geeft het wel net zo'n voldoening als de echte band. Want eerlijk is eerlijk, Motörhead is toch wel een tikje beter. Maal je echter daar niet om en wil je gewoon lekker rocken, dan is dit een hele degelijke aanrader. Nog niet overtuigd? De promo-video voor het nummer “Big Brutal Swings” staat online http://www.youtube.com/mysticprodtv#p/a/u/1/vSKaiqSIApU . Luister en rock! (Thomas van Golen)

01. The Bitch Is (Still) Dead
02. Varan's 10
03. The Awakening