Thy Disease Anshur Za

Mystic Production / Indie Distribution

Website : Thy Disease

Het album ‘Anshur Za‘ van Thy Disease is in thuisland Polen al sinds afgelopen november verkrijgbaar, maar nu Mystic Production een deal heeft gesloten met Indie Distribution zal het album ook in de rest van Europa uitkomen, en wel op 19 april. De band werd in 1999 opgericht en ‘Anshur Za‘ is inmiddels het vijfde album van de Polen en is de opvolger van het in 2006 verschenen ‘Rat Age (Sworn Kinds Final Verses)'.

‘Anshur-Za’ is net als de voorganger ‘Rat Age’ een concept album, dit keer wordt het verhaal verteld waarbij de wereld word geregeerd door een onheilspellende organisatie genaamd The Syndicate. Wat betreft de muziek, de band weet brute death metal samen te voegen met keyboards en elektronica invloeden waardoor er een stevig geheel ontstaat. Het album opent met een rustig, elektronisch intro waarna de band losbarst met het stevige “Code Red” dat voorzien is van snelle drumbeats, krachtige riffs en elektronische bijgeluiden. De song is verder voorzien van diepe grunts, die afgewisseld worden met cleane zangpartijen en dat is nu net waar het misgaat bij deze band. De band wil aan de ene kant zwaar en heftig overkomen en aan de andere kant komen ze dan met cleane zanglijntjes aanzetten. Het volgende “Collateral Damage” is vervolgens voorzien van stevige Morbid Angel aandoende riffs, snelle drumpartijen en hier blijft de cleane zang gelukkig achterwege. Tijdens “Nightmare Scenario” weet de band snelle blastbeats te mixen met elektronische keyboard geluiden, maar deze zijn wat mij betreft net teveel aanwezig. “Moral Supremacy” is vervolgens een heel toegankelijk nummer met bij cleane zangpartijen waarop “Moral Supremacy” weer erg veel Morbid Angel invloeden bevat. Deze invloeden zijn ook goed waarneembaar tijdens de eerste deel van “Freedom For Anshur-Za”, maar als daarna de cleane zang wordt ingezet en de keyboards invallen gaat de song al snel een hele ander kant op. Het beginstuk van “General's Speech” klinkt dan ineens een beetje als Korn, invloeden die ik waarneem tijdens het enigszins epische “Salah-Dhin”, misschien wel een van de betere nummers van het album doordat de band tijdens deze song toch een eigen geluid weet te creëren.

Het album is voor de Europese markt voorzien van twee extra bonustracks, de eerste ‘Sinner In Me’ is een degelijk uitgevoerde Depeche Mode cover. De tweede is de Madonna hit, ‘Frozen’, die de band opnam voor de 4 tracks tellende mini-CD ‘Art of Decadence’ uit 1999. De vrouwelijke vocalen zijn overigens van Anna Wojtkowiak (Centuria) en ik moet toegeven deze, deze uitvoering heeft wel iets. Voor fans van industriële death metal is dit album een aanrader, maar ook de wat meer openstaande fans van bands als Morbid Angel, Vader en consorten zullen met deze release uit de voeten kunnen. Wel zou de band de cleane vocalen beter weg kunnen laten en moeten ze niet teveel doorslaan met het doorvoeren van de elektronische geluiden.

01. Blame
02. Code Red
03. Collateral Damage