Throes of Dawn The Great Fleet of Echoes

Firebox Records

Throes of Dawn

De Finse metal band met de naam Throes Of Dawn bestaat al een tijdje, de band werd immers al in 1994 opgericht. Afgelopen maart is het, inmiddels vijfde album ‘The Great Fleet of Echoes’ verschenen via Firebox Records. De band is echter niet echt productief geweest de laatste jaren, want het voorlaatste album ‘Quicksilver Clouds’ stamt immers uit 2004. Maar nu is er dan toch eindelijk de opvolger. De band omschrijft hun eigen muziek als emotionele progressieve duistere metal.

Dat klopt ook aardig als ik het schijfje beluister. Vooral de keyboard en gitaar bepalen een groot gedeelte van de sound van de band, dit word aangevuld met de cleane zang van Henri "Kaamos" Koivula. Ook hoor je hier een daar wat grommende grunt geluiden. De drums klinken krachtig en de songs zijn af en toe wel wat timide. Het tempo ligt over het algemeen rond een mid-tempo. Dit komt natuurlijk de duisterheid van de songs ten goede. Zoals de muziek klinkt, zo is ook de sfeer en melancholie in de teksten. Vrij gevoelig en bijna depri als je het mij vraagt. In de song “Entropy” zit een heerlijke gitaarsolo, waardoor je meer wilt horen. Ook “Ignition Of The Grey Sky” weet mij wel te bekoren met een vette solo en mooie muziek die je echt ergens heen lijkt te drijven. In dit nummer is het gefluister ook mooi toegevoegd en klinkt erg mysterieus. “Velvet Chokehold” is een stukje sneller en wat feller. Ook hoor je hier wat stevigere rauwe zang, samen met cleane zang, dat goed tot zijn recht komt. De gitaren scheuren ook wat harder in dit nummer, maar ook de volgende nummers op het album kunnen mij bekoren. Luister maar eens naar het slepende “Soft Whispers Of The Chemical Sun”, het sterke “We Have Ways To Hurt You” of het rustige en melancholische “Blue Dead Skies” dat met veel gevoel gebracht wordt en het album stijlvol afsluit.

Throes of Dawn weet mij met deze release te overtuigen van hun kunnen en ook de productie is prima in orde. Als ik de band in een hokje zou moeten stoppen dan zou deze terecht komen bij onder andere Anathema, Katatonia en Swallow The Sun en als je van dit genre houd, dan is deze schijf zeker een aanrader. (Talitha Martijn)

01. Entropy
02. Ignition Of The Grey Sky
03. Velvet Chokehold