Therapy? We're Here To The End

Blast Records

Therapy?

De Ierse rockformatie Therapy? werd in 1989 opgericht door gitarist/zanger Andy Cairns. De band bestaat dan inmiddels dan ook alweer meer dan twintig jaar en bracht door de jaren heen een aantal zeer sterke albums uit, waarvan de uit 1994 en 1995 stammende albums ‘Troublegum’ en ‘Infernal Love’ tot de grootste successen behoorden. De single “Diane”, (1995) een cover van Hüsker Dü  schopte het zelfs tot hoog in de Nederlandse top 40. Een live album ontbrak er echter nog. ‘We're Here To The End’ is dan ook het eerste officiële live album van de band dat onlangs via Blast Records (voormalig Demolition Records) is verschenen.

De opnames van het album vonden plaats op 29, 30, 31 maart 2010 in Monto Water Rats, te Londen. Het album telt maar liefst 36 nummers, waardoor deze dubbele live cd maar liefst twee uur en vijftien minuten beslaat. De band gaat van start met “Screamager”, een song afkomstig van het album ‘Troublegum’ waardoor de sfeer er meteen goed inzit. Van deze release krijgen we verder nog nummers als “Knives”, “Nowhere” te verwerken. Natuurlijk worden ook de songs van het meeste recente album ‘Crooked Timber’ (2009) niet vergeten waarvan we onder meer de nummers “The Head That Tried to Strangle Itself”, “Enjoy the Struggle” en het titelnummer voorgeschoteld krijgen. Wat betreft de rest van de songs op het album, het zijn vaak de vette riffs, lekkere drumpartijen en de typische zang van Cairns die zorgen voor een haast sinister toontje. Dus geen gemakkelijk te doorgronden punkrockliedjes, maar gewoonweg stuk voor stuk sterke songs. De hitsingle “Diane”doet het live natuurlijk altijd goed. De grootste hits worden echter tot het laatst bewaard, want het zijn toch de nummers als “Trigger Inside”, “Die Laughing” en “Isolation” waarop het publiek het hardst tekeer gaat.

Met deze dubbele live cd krijgen we een prima overzicht van het werk van Therapy? te horen, waarbij de band nooit voor het eenvoudige succes is gegaan, maar vooral de muziek maakt die ze zelf willen en trouw bleef aan hun stijl en daarmee aan hun fans. De titel van deze release ‘We're Here To The End’ zegt dan ook genoeg waaruit blijkt dat de band in de toekomst zijn fans nog een lange tijd zal weten te vermaken met uitstekende releases.

CD1

01. Screamager
02. Sister