The Storm Black Luck

Spinefarm Records

The Storm

The Storm is een rock/pop band uit Denemarken, bestaande uit zangeres Pernille Rosendahl (ex-Swan Lee), en Johan Wohlert (ex-Mew) die op het album verder alle instrumenten voor zijn rekening neemt. Het debuut, ‘Where The Storm Meets The Ground’, waarmee de band de platina status wist te bereiken kwam zo’n twee jaar geleden uit. Inmiddels heeft de band de opvolger klaar liggen, die overigens al een jaar geleden in thuisland Denemarken uitkwam.

Het nieuwe album heeft de titel ‘Black Luck’ meegekregen en is voorzien van dertien alternative rock, pop songs. De vrouwelijke zang klinkt op zich wel aardig, zangers Pernille heeft een groot bereik en kan dus veel variatie in de songs aanbrengen. Echter het metal gehalte op dit album is vaak ver te zoeken, het enige wat mij dan ook hieraan doet denken op deze schijf, zijn enkele vette gitaarriffs die we zo nu en dan voorbij horen komen. Wat ik verder ook hoor is pop, luister maar eens naar een nummer als “Lullaby”. Dit is meer iets wat je heel misschien op de commerciële radio zou kunnen horen. Tijdens het catchy nummer “B.S.E.” draagt Michael Poulsen (Volbeat) zijn vocale steentje bij. Wat ik hier hoor heeft mij aangenaam verrast, de wisselwerking tussen Michael en Pernille is van grote klasse, verder rock het nummer ook nog eens aan alle kanten, klasse. Een wat pittiger nummer is vervolgens het titelnummer “Black Luck”, dit neigt gelukkig een beetje meer naar de metal kant. Het voorlaatste nummer “Death And Dust” heeft een aardig ritme en is erg catchy.

Met ‘Black Luck’ heeft de band een degelijk album weten aft e leveren, maar voor mij is dit absoluut geen metal, maar slechts stevige rock dat net wat te soft en te poppy klinkt. Kortom, dit album is een love it or hate it gevalletje. Gezien de productie moet ik nog maar zien of dit alles ook live uit de verf komt. Als er veel aan de zang gerommeld is, is dat vaak live weer een tegenvaller, omdat die techniek dan niet van toepassing is. Dus dit keer is de keus aan de lezer, luister zelf even en beslis dan pas! (Talitha Martijn)

01. Wall Of Shame
02. Honesty
03. Are Your Shoes Too Tight