The Shadow Theory Behind The Black Veil

Insideout Music

The Shadow Theory

Na tien jaar ploeteren vond Devon Graves het genoeg en heeft hij zijn band Deadsoul Tribe ontbonden, maar echter niet voordat Devon een nieuwe band bij elkaar had. The Shadow Theory is de nieuwe band van voormalig Deadsoul Tribe frontman Devon Graves (aka Buddy Lackey) die we natuurlijk ook nog kennen van de onlangs opnieuw bij elkaar gekomen progressieve metal band Psychotic Waltz. Met Kristoffer Gildenlöw (ex-Pain of Salvation, Dial) op bas, Threshold-drummer Johanne James, Arne Schnupper op gitaar en de Griek Demi Scott op keyboard/toetsen wist Devon een zeer talentvolle line-up samen te stellen. Met deze line-up werd vervolgens het album ‘Behind The Black Veil’ opgenomen dat op 22 november via Insideout Music is verschenen.

Na een kort, onheilspellend intro gaat de band van start met “I Open Up My Eyes” waarbij we op het eerste gehoor nog op het verkeerde been worden gezet door een rustige fluitsolo. Dit is echter van korte duur want wat we vervolgens voorgeschoteld krijgen zijn vette, thrashy riffs, ondersteund door krachtige, uptempo drumpartijen en de zuivere zang van Devon Graves. Verder zorgen de fluitpartijen tegenover de thrashy riffs voor een mooie opbouw van het nummer. Ook het volgende “The Sound Of Flies” kent een rustig begin, de zangpartijen zijn emotioneel, die de song een bepaalde sfeer meegeven. “Ghostride” gaat opnieuw rustig van tart, maar ontpopt zich al snel tot een geweldige track, voorzien van bijna spookachtige zangpartijen, heavy riffs en sferische keyboardpartijen. Het volgende “Welcome” is een rustige, bombastische song voorzien dromerige zangpartijen van Devon en waarbij de akoestische partijen de zware riffs op de juiste manier afwisselen. Het progressieve “By The Crossroads” is een prima nummer voorzien van uitgebalanceerd gitaarwerk. “Celebrate” is vervolgens een rustig akoestisch tussendoortje, waarna de band verder gaat met het orkestrale “Snakeskin”. Tijdens “Sleepwalking” zijn het opnieuw de hakkende, thrashy riffs en de gepassioneerde zangpartijen van Devon die de boventoon voeren. “The Black Cradle“ gaat bombastisch van start, waarbij de heavy riffs opnieuw voor een groot contrast zorgen met de fluit en keyboardpartijen. Het voorlaatste “A Candle In The Gallery” is voorzien van fluisterende zang, akoestische gitaarpartijen en rustige piano melodieën en dient als introductie naar het laatste nummer, “A Symphony Of Shadows“. Deze laatste song is er een van ongelofelijk klasse, deze epische song is voorzien van meerdere passages en kent naast de theatrale partijen ook enkele zeer hevige stukken. Verder is de song voorzien van meerder lagen en doen de zangpartijen, waarbij gebruik wordt gemaakt van meerdere stemmen zo nu en dan wat aan Tim Burton’s ‘A Nightmare Before Christmas’ denken.

Met ‘Behind The Black Veil’ heeft The Shadow Theory een zeer degelijk progressief album weten af te leveren dat bij vlagen doet denken aan Psychotic Waltz en DeadSoul Tribe, maar dan voorzien van thrashy gitaarpartijen, orkestrale passages en epische, bombastische arrangementen. Wat betreft de productie, deze is zeer degelijk en het geluid is zuiver. Verder heeft het album wel een aantal luisterbeurten nodig om het geheel te doorgronden, maar daarna is het toch genieten. Fans van het eerdere werk van de heer Graves weten dan ook genoeg en halen het album zo spoedig mogelijk in huis.

01. I Open Up My Eyes
02. The Sound Of Flies
03. Ghostride