The Retaliation Process Downfall

Silverwolf Productions

The Retaliation Process

Eind februari is via Silverwolf Productions het debuutalbum ‘Downfall’ van het Duitse The Retaliation Process verschenen. De sound van de band ligt is het metalcore straatje, voorzien van de nodige thrash en death metalinvloeden. De band werd ergens in 2008 opgericht en bestaat dus nog niet zolang maar komt meteen met een zeer degelijk album op de proppen. ‘Downfall’ werd opgenomen in de Eikey Studio te Hamburg onder leiding van Eike Freese die het album van een krachtige, brute en ruwe sound heeft voorzien.

Het album opnet met het felle ”Uprising”, een prima song waaruit blijkt dat de band behoorlijk beïnvloed is door het nieuwere werk van bands als Lamb Of God, Chimaira en Devildriver. Ook het volgende, up-tempo “Blindfolded” hakt er lekker in, de song is voorzien van strakke, hakkende riffs en krachtige vocalen van zanger Christoph Madarasz. Ook de hierop volgende nummers op het album kennen dezelfde aanpak, waarbij de band krachtige riffs weet te combineren met de nodige melodie en waarbij een brute en rauwe sound gewaarborgd is. Wat verder opvalt zijn de enkele hardcore invloeden die hier en daar waarneembaar zijn. Tijdens “Bridge End…” gaat de band verder in volle snelheid waarop we vervolgens het instrumentale “…Prozac“ tegenkomen. Echter deze song is eigenlijk de minst interessante van het hele album. “Carnal Addiction” is dan weer een felle, uptempo song gevolgd door het brute “Down”. Tijdens “On The Way Back” neemt de band vervolgens wat gas terug, maar het zijn toch voornamelijk de snellere songs waarmee de band mijn aandacht weet vast te houden.

Met ‘Downfall’ heeft The Retaliation Process een prima album afgeleverd, echter de band moet er wel op letten dat het niet te veel in herhaling gaat vallen. Want na het album enkele malen beluisterd te hebben krijg ik een beetje het gevoel dat ik het allemaal al wel eens gehoord heb. Dit is dan ook iets waar de band op een volgend album aan zal moeten werken want anders zal de band het op de lange duur niet gaan redden. Dit neemt echter niet weg dat dit een prima album is en fans van Amerikaans georiënteerde metalcore moeten dit album dan ook zeker een kans geven.

01. Uprising
02. Blindfolded
03. Four Seasons Of Self Mutilation